Turvallisuutta Tukiliiton tilaisuuksissa

23.02.2021

Koronatilanne on vaikeutunut useilla alueilla maaliskuussa. Tukiliitto järjestää tapahtumia ja tilaisuuksia uusien tiukentuneiden määräysten puitteissa.

Koronatilanteen vaikeuduttua Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella helmikuussa 2021, ja monilla muilla alueilla maaliskuussa, ovat useat aluehallintovirastot ja muut alueelliset viranomaistoimijat päättäneet tiukemmista kokoontumisrajoituksista. Tukiliitto järjestää tapahtumia ja tilaisuuksia näiden määräysten puitteissa. Monilla alueilla kaikki yli kuuden hengen yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset on kielletty (22.3.2021). Myös muilla alueilla on rajoituksia ja rajoitukset saattavat muuttua.

Mikäli alueella ei ole viranomaisen määrittelemää tiukempaa kokoontumisrajoitusta, Tukiliitto järjestää tällaisella alueella vain enintään kymmenen henkilön fyysisiä tapahtumia ja tilaisuuksia. Tämä raja koskee koko maata.

Turvallisuusohjeita tilaisuuksien järjestämiseen

Kevätkauden aikana fyysisesti toteutettavissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa on edelleen huolehdittava tarkkaan hygienia- ja turvallisuusohjeiden noudattamisesta. Listasimme turvallisuustoimia koronavirukseen sekä muihin tartuntatauteihin liittyen:

• Päivitämme tilaisuuksien turvallisuussuunnitelmat valtioneuvoston ohjeiden mukaisiksi.
  • Tapahtumiin ja tilaisuuksiin ei suositella osallistumaan, jos kuuluu riskiryhmiin  (kehoitetaan neuvottelemaan lääkärin kanssa)
  • Tilaisuuksiimme saa osallistua vain terveenä.
    Jos sinulla on hengitystieinfektion oireita, et voi osallistua.
  • Annamme ohjausta käsihygieniasta sekä yskimishygieniasta ja huolehdimme esim. käsidesien saatavuudesta.
  • Huolehdimme 2 metrin turvaväleistä.
  • Varmistamme, että tiloja siivotaan hyvin tilaisuuden aikana.
  • Desinfioimme yhteisessä käytössä olevat tavarat ja lelut käyttäjien välissä.
  • Jaamme isommat ryhmät pienempiin ryhmiin aina kun se on mahdollista.
  • Ruokailut ym. ryhmätilanteet porrastetaan paikassa olevien muiden ryhmien kanssa.
  • Turvavälejä noudatetaan.
  • Käytämme kasvomaskeja, ja lisäksi hanskoja lähikontaktissa, esimerkiksi avustustilanteissa.
  • Jos osallistujalla tai työntekijällä on hengitystieinfektion oireita,
    huolehdimme tämän ihmisen eristämisestä muista ja otamme sen jälkeen yhteyttä terveydenhuoltoon.

Seuraamme valtioneuvoston ohjeita sekä muutoksia niissä ja teemme tarvittaessa mukautuksia tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä niiden järjestämiseen. Jos valtakunnallisesti tai alueille tulee tiukempia suosituksia tai määräyksiä, noudatamme niitä.

Tukiliitossa on linjattu, että suunnitelma riskeistä ja varautumisesta tehdään etukäteen myös kirjallisesti.

Kuvituskuva: Husky-ajelulla Malikkeen Lumella-lomalla Vuokatissa kevättalvella 2014.