Tukiliitto vaatii riittävää tukea sote-asiakkaille

21.06.2018

On tärkeää, että tuen ja palvelujen kokonaisuutta voisi räätälöidä henkilökohtaisessa budjetissa yli sektorirajojen.

Tukiliitto vaatii, että kaikille henkilökohtaisen budjetin käyttäjille ja muille sote-asiakkaille on varmistettava päätöksenteon tuki tarvittaessa palveluna. Muuten esimerkiksi ne kehitysvammaiset ihmiset, joilla ei ole läheisiä, jotka voisivat tukea heitä näissä asioissa, ovat vaarassa jäädä valinnanvapauden ulkopuolelle.

Tukiliitto painottaa, että henkilökohtaista budjettia koskevan sääntelyn tulee mahdollistaa, että asiakas voi vaihtaa tarvittaessa sote-palvelun johonkin muuhun palveluun samalla euromäärällä. Erityisesti vammaispalveluissa, omaishoidossa ja muissa kotiin saatavissa palveluissa on tärkeää, että tuen ja palvelujen kokonaisuutta voisi räätälöidä budjetissa yli sektorirajojen.

Tukiliitto vaatii myös:

• asiakkaiden oikeusturvan varmistamista,
  • valvonnasta huolehtimista ja
  • että henkilökohtaisen budjetin määrä määritellään joustavasti yksilöllisistä tarpeista lähtien

Kehitysvammaisten Tukiliitto, Autismi- ja Aspergerliitto, FDUV ja Kehitysvammaliitto ovat antaneet yhteisen lausunnon asiakasseteliäja henkilökohtaista budjettia koskevista asiakirjamalleista.

Järjestöjen mielestä on hyvä asia, että valinnanvapauden kokeilujen kokemuksia tuodaan esiin. Henkilökohtainen budjetti soveltuu hyvin monenlaisilla asiakasryhmille ja laajemmin kuin lakiehdotus velvoittaa.

Lue koko lausunto kotisivultamme

Kuvituskuva: Kaverukset Mikael Järvenranta ja Jani Pansio Nokialla. Kuvaaja Laura Vesa.