Tukiliitto auttaa ja tukee – pysytään yhteydessä poikkeusoloissa

20.04.2020

Kehitämme ja laajennamme toimintamuotoja, joilla pystymme tukemaan kehitysvammaisia ja samankaltaista tukea tarvitsevia ihmisiä sekä heidän läheisiään, myös poikkeusoloissa. Kokosimme koronakevään selviytymispaketin.

Lakineuvonta palvelee

Tukiliiton maksuton lakineuvonta palvelee, ja puhelinaikoja lisätään tarpeen mukaan.
Ota yhteys: lakineuvonta@tukiliitto.fi, tai puhelimitse, katso tarkemmat yhteystiedot:
www.tukiliitto.fi/tuki-ja-neuvot/lakineuvonta.

Lakineuvonta seuraa jatkuvasti valtioneuvoston, STM:n ja THL:n koronatiedotusta. Kokoamme ja päivitämme tietoa sivustollamme:

Tukea nuorille ja aikuisille kehitysvammaisille

• Soita Kohtaa mut -puhelimeen, jos tunnet itsesi yksinäiseksi tai kaipaat juttukaveria.
    Puhelinnumero on 0400 8787 81. Puhelin on auki maanantaista perjantaihin kello 15–18.
    Puhelimeen vastaa Tukiliiton työntekijä.
  • Suljettu Facebook-ryhmä FASD-nuorille ja -aikuisille. Perustettu ja ylläpidetään yhdessä Kehitysvammaliiton kanssa. Lisätietoa: Minni Haveri, minni.haveri@tukiliitto.fi.
  • Suljettu Facebook-ryhmä Kaverikanava on tarkoitettu Best Buddies -kaveritoiminnan vapaaehtoisille ja kaverihakijoille.
  • Kaikille avoin Kohtaa mut -verkkokahvila tiistaisin klo 17–19 (Tukinet-chat):
    www.tukiliitto.fi/toiminta/tapahtumat
  • Hae digikaveriksi, jos haluat tutustua uuteen ihmiseen. Kaveriparit pitävät yhteyttä ja tapaavat digitaalisilla yhteydenpitovälineillä. Tukiliiton digikaveri on valtakunnallista vapaaehtoistoimintaa:
    www.tukiliitto.fi/toiminta/best-buddies-kaveritoiminta/kaveritoiminta/digikaveri
  • Pidetään yhteyttä! -oppaassa on vinkkejä ja ideoita videopuheluihin kaverin kanssa. Opasta on sujuvinta lueskella tietokoneen näytöltä.
  • Selkokielinen opas sähköiseen vuorovaikutukseen. Vinkkejä muun muassa Skypen ja Messengerin käyttöön löydät sivulta:
    Sähköisen vuorovaikutuksen opas

Tukea perheille, läheisille ja yhdistyksille

Harvinaiskeskus Norion verkkokeskustelusarja

Verkkokeskustelut tiistaisin kello 14–15.30

• Vasta saatu harvinainen diagnoosi perheessä. Vanhemmille 7.4.
  • Harvinainen oireyhtymä + kehitysvamma aikuisella – läheisten ajatuksia ja kokemuksia. Vanhemmille ja läheisille 14.4.
  • Miten puhua lapselle perimästä ja harvinaisesta sairaudesta? Kaikille kiinnostuneille 21.4.
  • Vanhempien jaksaminen perheessä, jossa lapsella/nuorella on harvinainen sairaus. Vanhemmille 28.4.
  • Geenidiagnostiikan tulevaisuuden näkymät. Kaikille kiinnostuneille 5.5.
  • Mitä kuuluu sisaruksille perheissä, joissa lapsella on harvinainen sairaus? Kaikille kiinnostuneille 12.5.
  • Norion perhepäivä verkossa: puuhaa koko perheelle, mukana myös Panda. Koko perheelle 19.5.
  • Lisätietoa ja ilmoittautumislinkit löytyvät Harvinaiskeskus Norion tapahtumakalenterista www.norio-keskus.fi/tapahtumakalenteri

Neuvontaa, tietoa ja tukea

• Malike tarjoaa ohjausta ja neuvontaa vaikeasti vammaisten ihmisten osallistumismahdollisuuksien edistämiseen, puhelimitse tai sähköpostilla. Vuokraamme toimintavälineitä ennen oman välineen hankintaa tai tilapäiseen tarpeeseen. Toukokuun loppuun asti tarjoamme välineet ilman vuokrakuluja: www.malike.fi.
  • Harvinaiskeskus Norio tarjoaa harvinaisuuteen ja perinnöllisyyteen liittyvää neuvontaa,
    puh. 044 5765439 tai harvinaiskeskusnorio@tukiliitto.fi. Lisätietoa: www.norio-keskus.fi.
  • Työ- ja päivätoimintaa sekä työllistymistä ja opiskelua koskevaa neuvontaa: tyollisyys@tukiliitto.fi.

Pidetään yhteyttä

Huomioithan, että henkilöstömme on pääosin etätöissä, joten kannattaa ensisijaisesti ottaa yhteyttä sähköpostitse tai henkilökohtaisiin työnumeroihin, jotka löydät Yhteystietoja-sivulta: www.tukiliitto.fi/yhteystiedot/henkilosto.

Sosiaalinen media auttaa tavoittamaan ajankohtaisen tiedon:

Löydät meidät myös Twitteristä ja Instagramista.

Kaikki Kehitysvammaisten Tukiliiton paikan päällä järjestettävät kurssit, koulutukset, vertaistapaamiset ja tilaisuudet on peruttu  kesäkuun loppuun 2020 asti.

Toivotamme voimaa kaikille. Pidetään huolta toisistamme!

Kuvat: Papunet / ARASAAC