Teemaviikko nostaa esille kehitysvammaisten ihmisten toimeentuloa

26.11.2020

Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikolla 1. – 7.12.2020 eri puolilla Suomea järjestetään korttitempauksia ja tapahtumia, joissa muistutaan, että pieni takuueläke on monelle kehitysvammaiselle ihmiselle ainoa tulonlähde. Somessa käytämme tuttua #kohtaamut-tunnistetta.

Kehitysvammaisten Tukiliiton paikalliset yhdistykset, Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät ja muut toimijat viettävät valtakunnallista teemaviikkoa 1. – 7.12.2020. Poikkeusajasta huolimatta kymmenet vapaaehtoiset järjestävät tempauksia yli 30 paikkakunnalla Rovaniemeltä Helsinkiin, Joensuusta Kauhajoelle. Netissä näymme tutulla tunnuksella #kohtaamut.

Suomi on sitoutunut noudattamaan YK:n vammaissopimusta, sen 28 artikla koskee vammaisten henkilöiden oikeutta riittävään elintasoon ja sosiaaliturvaan. Arviolta vain 500 – 600 kehitysvammaista ihmistä on palkkatyössä. Luku voisi olla moninkertainen, jos yhteiskunnan tahto ja palvelut tukisivat työllistymistä. Suurin osa kehitysvammaisista ihmistä joutuu selviämään eläkkeellä. Täysi takuueläke on 834,52 euroa kuussa, joten monet joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen. Se ei ole pysyvä ratkaisu, koska tuki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi.

Kuntien on palkattava työhönvalmentajia

Me Itse -yhdistys on tehnyt teemaviikolle julkilausuman ”Irti köyhyydestä. Työstä palkkaa.” Viikon julkilausumassa ilmaistaan huoli siitä, miten monet vammaiset ihmiset ovat köyhiä. Kun vammainen opiskelija valmistuu, hän ei pääse työelämään. Liian usein vammainen nuori ohjataan suoraan työkeskukseen tai hän joutuu juuri hankittua ammattia vastaamattomiin tehtäviin. Julkilausumassa vaaditaan aiheellisesti parannusta vammaisten ihmisten työllisyystilanteeseen ja kuntia palkkaamaan työhönvalmentajia. Yhdistyksen mukaan työhönvalmentajien tulee olla tehtävässään päteviä.

Somessa tuttu tunniste #kohtaamut

Viikon aikana kymmenissä paikallisissa tempauksissa nostetaan esille kehitysvammaisten ihmisten oikeuksia. Korona-aikana järjestetään korttitempauksia, pihakeikkoja, sometapahtumia ja erilaisia näyttelyitä.

Kehitysvammaisten viikon tapahtumia 1. – 7.12.2020 on koottu kotisivullemme. Tempauksia on yli 30 paikkakunnalla:
www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko/teemaviikko-tapahtumat

Voit seurata suorana netissä esimerkiksi näitä tapahtumia (Muutokset mahdollisia. Pysytään terveenä!):

Teemaviikko, uusimmat tiedot:
www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko

Teemaviikkoon limittyvät
Kansainvälinen vammaisten päivä 3.12.
Kansainvälinen vapaaehtoistoiminnan päivä 5.12. Vapaaehtoisten päivä Suomessa 4.12.

Kehitysvammaisten ihmisten työelämäkysymykset
Työelämän asiantuntija Mari Hakola, p. 040 1676990, mari.hakola@tukiliitto.fi

Käytännön asiat
Merja Hakala, Me Itse ry, merja.hakala@meitse.fi, 050 4286 050
Jaana Teräväinen, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry, jaana.teravainen@tukiliitto.fi 050 4656 282

Lataa käyttöösi Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikon kuvia, jaa somessa ja käytä vapaasti.