Teemaviikko jatkuu vauhdikkaana eri puolilla Suomea

04.12.2017

Kehitysvammaisten viikolla juhlitaan Suomen 100-vuotissynttäreitä ja puhutaan asumisesta. Tule mukaan!

Tänä vuonna joulukuun alussa monessa paikkakunnalla puhutaan kehitysvammaisten ihmisten asumisesta. Tavoitteena on, että kehitysvammaisella ihmisellä on koti, jonka hän tuntee omakseen.

Kehitysvammaisten viikolla yhdistykset järjestävät tapahtumia ja tempauksia, joiden tarkoitus on mukavan tekemisen lisäksi lisätä tietoa kehitysvammaisten ihmisten asioista.  Tapahtumissa korostetaan, että kehitysvammainen ihminen voi asua siellä, missä muutkin. Hänellä on mahdollisuus olla osa omaa lähiyhteisöään ja käyttää samoja palveluita kuin muillakin ihmisillä. Hän saa päättää itse, missä ja kenen kanssa asuu. Tähän Suomea velvoittaa myös YK:n vammaisten ihmisten oikeuksien sopimus.

Kehitysvammaisten Tukiliitto vaatii, että kehitysvammaisten ihmisten tulee saada yksilöllisempää tukea asumiseen.

Muutos edellyttää, että kehitysvammaiset ihmiset saavat selkeää, saavutettavaa tietoa asumisesta ja siihen liittyvistä palveluista. Heidän tulee saada tarvitsemaansa tukea päätösten ja valintojen tekemiseen. Kun kotiin annettavia palveluja suunnitellaan, tulee kehitysvammaisen ihmisen omia kokemuksia hyödyntää. Lapsuudenkotiin tulee saada tukea, jotta kotona asuminen on mahdollista. Laitoksissa asuville kehitysvammaisille lapsille tarvitaan uusia vaihtoehtoja asumiseen. Nuorten itsenäistymistä on tuettava vahvasti.

Kehitysvammaisten ihmisten viikko 1. – 7.12.2017, tule mukaan

Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistykset ja Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät sekä muut toimijat järjestävät tapahtumia ja tempauksia yli 50 paikkakunnalla eri puolia Suomea. Monet yhdistykset ovat keksineet hauskoja tapoja käsitellä viikon teemaa. Tietoa asumisesta saa esimerkiksi elävän kirjaston avulla, josta voi ”lainata” ihmisen kertomaan omasta elämästään. Esillä on myös valokuvia, videoita ja taidetta. Perinteisiä keskustelutilaisuuksia on myös tarjolla. Tässä muutamia tapahtumia viikolta:

Maanantaina 4.12.2017 Haukiputaalla keskustellaan asumisesta. Asuminen on aiheena myös Lieksassa, Pudasjärvellä ja Valkeakoskella.

Pertti Kurikan Nimipäivät haastoi syksyllä muut muusikot ja kansalaiset allekirjoittamaan Ei myytävänä! -kansalaisaloitteen, jonka on nyt allekirjoittanut eduskuntakäsittelyyn vaadittavat 50 000 henkilöä. Lupauksensa mukaisesti bändi esiintyy tavoitteen täytyttyä vielä kerran: Ei myytävänä! – Pertti Kurikan kiitospäivä järjestetään teemaviikolla, tiistaina 5.12.2017 klo 18–20 Helsingin Kansalaistorilla.

Tiistaina 5. päivä Oulussa avataan Minun elämä – Meidän elämä -valokuvanäyttely. Pielavedellä pohditaan omaa elämää ja omaa kotia. Seinäjoella voi tutustua toimintaan avoimien ovien päivänä.

Joulukuun 7. päivä Suomen itsenäisyyttä juhlitaan Raumalla ja Vieremällä. Samana päivänä asumisesta keskustellaan Espoossa ja Iissä.

Teemaviikon tapahtumia varten on oma sivunsa, jonne on koottu viikon tilaisuuksia ympäri Suomea:

Lisätietoa Kehitysvammaisten viikon sivulta: