Teemaviikko: Aika aukeaa -musikaali, Rovaniemi

17.11.2017

Aika aukeaa -musikaalin tekijät sanovat: ”Haluamme olla yhdenvertaisia” ”Haluamme esiintyä ja esittää, haluamme laulaa”.

Erityisnuoret pääosissa – AIKA AUKEAA -musikaali Korundissa kansainvälisenä vammaisten päivänä 3.12.2017 klo 14.

Lavalla 43 erityisnuorta ja Rovala-opiston ja pop-rock-linjan opiskelijoita 14 henkilöä, taustalla kymmeniä toteutuksen mahdollistajia! Huikea joukko on harjoitellut koko syksyn ahkerasti musiikkia ja esiintymistä ja toteuttanut hulppeat videokoosteet esitystä täydentämään. Meillä on myös sanottavaa.

”Haluamme olla yhdenvertaisia” ”Haluamme esiintyä ja esittää, haluamme laulaa” Meille kehitysvammaisille ihmisille kuuluvat samat oikeudet kuin kaikille muillekin ihmisille. Meillä on oikeus elämään, vapauteen, onnen tavoitteluun ja yhdenvertaiseen kohteluun muiden ihmisten joukossa. Oikeus toteuttaa tämä musikaali!

Kerromme taiteen keinoin erityisen ihmisen oikeutuksesta tunteisiin ja haaveisiin, minulla on oikeus, minä osaan, minä haluan tehdä itte, minä haluan osallistua. Älkää holhotko, auttakaa, kun tarvitsen sitä. Musikaalin keinoin kerromme kaikille tärkeistä tunteista. Kun kiusataan, se painaa mieltä pitkään, ärsyttää, kun minua ei kuunnella, tulen vihaiseksi, kun RoPS ei pärjää, kun ei luoteta. Ja ilo, iloiseksi minut tekee, kun saan olla yhdessä ystävien kanssa, kun saan harrastaa, kun saan laulaa. Ja minun haaveet, ne ovat aikamoisia haaveita elämästä, asumisesta kavereista, työstä. Tule mukaan ja ylläty siitä, mikä tekee minut iloiseksi, mistä minä ja me haaveilemme. Ilman haaveita ei elämällä ole suuntaa mitä tavoitella, sitä mikä haluaisin olla!

Halusimme tehdä tämä musikaalin, koska vielä tänäänkin yleinen käsitys vammaisesta ihmisestä tuntuu olevan kielteinen, se ei vastaa todellisuutta eivätkä kaikki ihmiset eivät tunne meitä, eikä tapaamme tehdä asioita. Me olemme olleet poissa näihin päiviin saakka tavallisen elämän näyttämöiltä. Tämän takia meistä tuntuu, että ihmiset suhtautuvat meihin kuin olisimme outoja ja meistä käytetään leimaavia nimityksiä.

Parasta musikaalin tekemisessä on laulaminen, yhdessä olo, kavereiden kanssa olo, tanssiminen, saa uusia kavereita ja näkee vanhoja kavereita pitkästä aikaa. Tykkäämme musikaalin tekemisestä, on mukavaa soittaa kitaraa. Mukavaa on laulaminen ja soittaminen, mikään musikaalin tekemisessä ei ole ikävää. Hyvillä mielin ja onnellisina odotamme, miten hullu tästä tulee.
Yhteiskuntaamme on kehittynyt erityisopetusjärjestelmä, erityisasuminen, erityistuki ja kaikkea muuta erityistä erityisille. Nämä eivät mitenkään edistä meitä olemaan arkipäivässämme tasavertaisia muiden kanssa. Tällainen eriyttäminen mahdollistaa, että yhteiskunta ja se rakenteet eivät koskaan kehity vastaanottamaan jonkin vamman tai rajoituksen takia erityisiä lapsia, nuoria ja aikuisia.

Olemme tavallisia ihmisiä. Kaikille ihmisille on annettu elämän lahja. Olemme samaa luuta ja nahkaa kuin kaikki muutkin ihmiset. Emme ole poikkeavia, muut pistävät meille etiketin. Emme ole itse hankkineet leimaa kehitysvammainen, se on pistetty meihin syntymässä.

Ihmisoikeudet

• Meille kehitysvammaisille ihmisille kuuluvat samat oikeudet kuin kaikille muillekin ihmisille. Meillä on oikeus elämään, vapauteen, onnen tavoitteluun ja yhdenvertaiseen kohteluun muiden ihmisten joukossa
  • Keskeinen ihmisoikeus on tulla ymmärretyksi. Useat meistä tarvitsevat tukea tullakseen ymmärretyksi. Meidän täytyy saada myös tietoa ymmärrettävällä kielellä. Tuen saaminen ei voi perustua kuntien määrärahoihin vaan meidän tarpeisiimme;
  • Meillä on oikeus palvelu- ja tukimuotoihin, jotka vastaavat yksilöllisiä tarpeitamme. Olemme yksilöitä ja persoonia emmekä ryhmä, jonka jäsenillä on samanlaiset tarpeet;
  • Meillä on samanlainen oikeus tehdä normaalielämään kuuluvia valintoja kuin muillakin ihmisillä. Haluamme itse valita elämäntapamme, työpaikan, asuinpaikkakunnan, asunnon ja asuinkaverit sekä ystävät;
  • Meillä on samanlainen oikeus itsemääräämiseen kuin muillakin ihmisillä. Olemme oman elämämme päähenkilöitä.
  • Emme tarvitse holhousta tai suojelua, vaan tukea voidaksemme toteuttaa valintojamme.

Suomi 100 vuotta, kohti parempaa on menty, mutta paljon on vielä kesken. Tehdään yhdessä meille kaikille parempaa tulevaisuutta!

Mukana AIKA AUKEAA MUSIKAALISSA on mukana: Rovaniemen Kehitysvammaisten tuki ry, Me Itse-ryhmä Lapin Metkat, Rovaniemen seurakunnan musiikkiryhmä Iloiset Musikantit sekä Rovaniemen kaupungin erityisliikuntaryhmä Tanssin Taikaa.

LÄMPIMÄSTI TERVETULOA ESITYKSEEMME toivottavat Anni, Antti K., Antti, Arttu, Eemeli, Elina, Emmi, Esko, Esko, Eveliina, Hannu, Henna, Henri, Hilla, Iida-Maria, Jennifer, Jonna, Joonas, Jouko, Laura, Maija, Manu, Marianne, Marja, Martta, Minna, Nea, Noora, Otto, Pete, Pihla, Pirjo, Riina, Sami, Santeri, Sara, Sari, Satu, Taru, Tiina, Timo, Veera, Vesku, Vili ja Rovalan viittomakielisen ohjauksen perustutkinnon Silja, Joni, Patrik, Iida-Maria, Annika, Nina, Hanna, Kirsi, Sari ja pop-rock-linjan opiskelijat Milla, Päivi, Juha, Roni ja Laura.

Toteutuksen mahdollistaneet: Sari Laatikainen, Tom Serratti, Vesa Norvanto, Sonja Kesti, Laura Paloheimo, Sari Laitala, Terhi Ämmälä ja Esko Janhunen sekä esityksen tuottaneet Rovaniemen Kehitysvammaisten tuki ry:n Hilpi Ahola ja Kaisa Kekkonen.

Taloudellinen tuki puitteille ja toteutukselle Alli Paasikiven säätiö ja Rovaniemen kaupunki. Olemme mukana Suomi 100-ohjelmassa.

AIKA AUKEAA esitys 3.12.2017 klo 14 Korundissa, Lapinkävijäntie 4, 96100 Rovaniemi

Liput Korundista tai lippu.fi. Liput 15 euroa, eläkeläiset ja opiskelijat 10 euroa.

Tutustu aiheeseen

www.rovaniemenerityistuki.fi

www.meitse.fi

www.kohtaamut.fi

Kehitysvammaisten viikko 1. – 7.12.2017

Tapahtuma on osa Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikkoa. Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistykset ja Me Itse -yhdistyksen ryhmät viettävät 1. – 7.12. valtakunnallista teemaviikkoa järjestämällä paikallisesti erilaisia tapahtumia ja tempauksia. Vuonna 2017 teemana on asuminen.

Rovaniemellä Kehitysvammaisten teemaviikon tapahtumat:

• 30.11.2017 Työnraivaajat-ralli 30.11.2018, jaamme henkilökohtaisesti infoa työnantajille erityishenkilöiden työllistämisestä.
  • 3.12.2017 klo 14 Aika Aukeaa -musikaali Korundissa
  • 4. – 13.12.2017 Kehitysvammaisten taiteilijoiden näyttely kaupungintalon aulassa
  • 7. – 8.12.2017 Eveliina Takkisen selkokielinen ”Reseptikirja” myynnissä kaupungintalon aulassa näyttelyn yhteydessä

Kansainvälistä YK:n vammaisten päivää vietetään vuosittain joulukuun 3. päivänä.

Vapaaehtoistoiminnan päivä on vuosittain 5.12. KOHTAA MUT: Jokaisella nuorella on oikeus haaveilla hyvästä elämästä ja ikiomasta tulevaisuudesta. Kodista, työstä, toimeentulosta, harrastuksista, ihmissuhteista ja rakkaudesta. Valinnoista. Suomi on ratifioinut YK:n vammaissopimuksen, joka takaa vammaisille henkilöille kaikki ihmisoikeudet ja perusvapaudet. Yhdenvertaisuus ei ole maailmassa valmiina. Se vaatii tekoja. Muutetaan maailmaa.