Suuntaviivoja tulevaisuuteen -seminaari, 30.3.2019 Tampere

14.02.2019

Tule mukaan seminaariin kuuntelemaan ja keskustelemaan vammaisten ihmisten tulevaisuutta koskevista ajankohtaisista asioista. Juhlistamme seminaarilla Rinnekoti-Säätiön Norio-keskuksen yhdistymistä Tukiliittoon.

Seminaari järjestetään Tulppaanitalolla 30.3.2019 klo 9 – 15.30, (Pinninkatu 51, 33100 Tampere).
Seminaari on tarkoitettu kaikille Tukiliitosta ja seminaarin aihepiiristä kiinnostuneille.

Päivän aikana käsitellään muun muassa harvinaisten ja perinnöllisten sairauksien tulevaisuuden näkymiä ja erityispalveluiden järjestämisesssä soteuudistuksessa. Iltapäivällä on neljä keskustelevaa työpajaa, aiheena muun muassa erityinen sisaruus ja osallistumisen mahdollisuuksien lisääminen toimintavälineiden avulla.

Osallistuminen on maksuton sisältäen lounaan ja kahvin. Ilmoittaudu mukaan 8.3.2019 mennessä:
Ilmoittautumislomake

Ohjelma:

9.00  Aamukahvi
9.20  Tervetuloa, Puheenjohtaja Jyrki Pinomaa, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
9.30  Suuntia ja viittoja – erityispalvelut sotessa, sosiaalineuvos, YTM Markku Niemelä
10.15  Harvinaisten ja perinnöllisten sairauksien tulevaisuuden näkymiä, tutkimusprofessori, perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäri Helena Kääriäinen
11.00  Vaikeimmin kehitysvammaisten henkilöiden osallisuus ryhmäkodeissa, VTT, tutkija Sonja Miettinen, Kehitysvammaliitto ja Helsingin Yliopisto
11.45  Lounas (Lounasravintola Linna, Kalevantie 5)
12.45  Työpajat:

1. Vaikeimmin kehitysvammaisten ihmisten osallisuus ja sitä edistävät ja estävät tekijät, tutkijatohtori Sonja Miettinen
  2. Matalan kynnyksen tuki harvinaisiin ja perinnöllisiin sairauksiin, Ulla Parisaari ja Kristina Franck, Norio-keskus