Superdisko Joensuussa 20.10.2018

01.10.2018

MC KOO esiintyy kehitysvammaisten ihmisten reiveissä lokakuussa Joensuussa. Pohjois-Karjalassa on vähän tanssimahdollisuuksia kehitysvammaisille nuorille ja aikuisille.

Superdisko eli reivit kerää Pohjois- Karjalan kehitysvammaiset yhteen ravintola Riversideen Joensuussa lauantaina 20. lokakuuta. Lavalla nähdään kulttimaineen saavuttanut, jazzsävyinen elektronisen musiikin yhtye RinneRadio ja kehitysvammainen räppäri MC KOO. Lisäksi tanssittamassa on Bassoradion konemusiikin ohjelmasta tuttu DJ Terva. Tapahtuman järjestää konemusiikin kulttuuria edistävä joensuulainen Fiktio ry.

“Pohjoiskarjalaisilla kehitysvammaisilla on vähän mahdollisuuksia käydä ulkona ja tanssimassa”, Joensuun Kehitysvammaisten Tuki ry:n aktiivi Pieta Natunen sanoo.

”Pohjois-Karjalassa ei ole tällaisia hengailu- tai discoiltoja juuri järjestetty. Kesän lopulla ovat Parafestit ja syksyllä hengellisen musiikin päivät. Yhdistys järjestää teatteriretken kerran vuodessa ja pikkujoulutanssiaiset. Discoilun tyyppistä hengailua ei siis ole juuri tarjolla. Superdiskossa nähdään, olisiko säännöllisille hengailuilloille tarvetta – näin sivusta seuraavana sanoisin, että kyllä on”, Natunen sanoo.

Jotkut kehitysvammaiset aikuiset eivät halua käydä baareissa siksi, että he voivat kohdata epäasiallista käytöstä. Humalainen baarikansa ei aina osaa otta toisten erityistarpeita huomioon.

Superdiskossa esiintyy MC KOO

Superdiskossa esiintyy MC KOO eli Kalle Havumäki: hän on 27-vuotias helsinkiläinen räppäri, joka on tehnyt musiikkia täydestä sydämestä yli kymmenen vuotta – sen lisäksi, että hän on kehitysvammainen. Hänen ensimmäinen levynsä “KOON MAAILMA” julkaistiin 2017 keväällä ja levyn hittisinglet “Kuuma Mimmi” ja “Kolamies” ovat keränneet jo lähes 600 000 katselua YouTubessa.

“Erityisryhmille pitäisi olla enemmän tapahtumia. Vielä parempi olisi, jos ei tarvitsisi olla pelkästään erityisryhmille suunnattuja tapahtumia, vaan erityisryhmien edustajat ja ns. normaalit ihmiset voisivat käydä samoissa tapahtumissa”, MC KOO sanoo.

MC KOO esiintyy Superdiskossa yhdessä legendaarisen RinneRadion kanssa, joka on aikaisemmin tehnyt räppärille biittejä eli taustoja.

Kaikki samoihin tapahtumiin. MC KOO & RinneRadio keikalla Joensuussa 20.10.2018. #fiktiory #joensuu #kolamies #MCKOO

Paikka saa kiitosta esteettömyydestä

Ravintola Riverside valikoitui tapahtumapaikaksi, koska se on testatusti esteetön ja sopiva paikka erityisryhmän tapahtumalle: Pohjois-Karjalan kehitysvammaiset kokoontuvat nimittäin Riversideen joka vuosi pikkujouluihin. Riverside saa kiitosta esteettömyydestään ja invavessoistaan sekä siitä, että sen edessä on tilaa takseille pysähtyä.

Tapahtumaa ovat tukemassa Pohjois-Karjalan Osuuskauppa PKO, Kimmel ja Alli Paasikiven Säätiö.

Fiktio ry

Tapahtuman järjesteäjä Fiktio ry pitää yllä elektronisen musiikin kulttuuria Pohjois-Karjalassa järjestämällä konemusatapahtumia ja tuomalla maakuntaan tanssimusiikin suurimpia kotimaisia nimiä. Vuonna 2000 perustetulla Fiktiolla on aikaisempaa kokemusta tapahtumien järjestämisestä erityisryhmille: kahdesti järjestetyt Ipanareivit ovat saaneet muksut tanssimaan uv-valoissa hohtavassa taikamaailmassa.