VAU ja Paralympiakomitea yhdistyivät

03.01.2020

Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ja Suomen Paralympiakomitea yhdistyivät 1.1.2020. Uuden urheilun kattojärjestön nimi on Suomen Paralympiakomitea.

Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ja Suomen Paralympiakomitea ovat yhdistyneet 1.1.2020 alkaen ja uuden urheilun kattojärjestön nimi on Suomen Paralympiakomitea.

Paralympiakomitean päätehtävänä on tarjota vammaisille henkilöille sujuva polku harrastamisen ja urheilun pariin, yltäen lajinvalintavaiheeseen ja aina kansainväliselle huipulle. Järjestö jatkaa kymmenen lajin, kuten maalipallon ja pyörätuolirugbyn, lajiliittona. Paralympiakomitea tekee tiivistä yhteistyötä Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön kanssa.

Paralympiakomitea vastaa liikunta-, näkö- ja kehitysvammaisten sekä elinsiirron saaneiden ja dialyysissä olevien henkilöiden urheilu- ja liikuntatoiminnasta. Kuurojen ja kuulovammaisten henkilöiden urheilusta ja liikunnasta vastaa 100-vuotias Suomen Kuurojen Urheiluliitto.

Suomen Paralympiakomitealla on kahden eri tason jäseniä, paikallisia yhdistyksiä ja seuroja sekä valtakunnallisia lajiliittoja. Nyt myös muiden kuin paralympialajien lajiliitot voivat liittyä Suomen Paralympiakomitean jäseniksi.

Paralympiakomitean pääsihteerinä on VAU:n toiminnanjohtajana toiminut Riikka Juntunen. Paralympiakomitean henkilöstön tarkemmat työnkuvat ja organisaatio selviävät tammikuun aikana.

Paralympiakomitean ja VAU:n hallitukset toimivat yhdistelmähallituksena vuoden 2020 syyskokoukseen asti. Paralympiakomitean puheenjohtaja Mina Mojtahedi luopuu tehtävästä uuden työnkuvansa vuoksi, joten yhdistelmähallituksen puheenjohtajana toimii aiempi VAU:n puheenjohtaja Erkki Lönnrot.

Seuraa somessa

Henkilöstön sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@paralympia.fi. Nettisivut löytyvät osoitteesta
www.paralympia.fi.

Sosiaalisesta mediasta uusi Paralympiakomitea löytyy seuraavasti:

Facebookissa on kaksi tiliä
Finn Paralympic Team (huippu-urheilu) osoitteessa
www.facebook.com/FinnParalympic
ja
Paralympiakomitea (koko toiminta) osoitteessa
www.facebook.com/paralympiakomitea

Twitterissä uutiset ovat sivulla @FinnParalympic
twitter.com/finnparalympic

Instagramin tili @FinnParalympic on osoitteessa
www.instagram.com/finnparalympic

Special Olympics Finland

Kehitysvammaisten urheilijoiden maailmanlaajuisesti suurin toimija on Special Olympics -järjestö. Suomen Paralympiakomitea vastaa Special Olympics Finland -toiminnasta Suomessa.

Yhdistymisessä Special Olympics Finlandin some-tilit säilyvät ennallaan.

Special Olympics Finland löytyy Facebookista osoitteesta
www.facebook.com/SpecialOlympicsFinland

Special Olympics Finland uutiset Twitterissä ovat sivulla @SO_Finland
twitter.com/SO_Finland

Lähde:
Suomen Paralympiakomitea

Kuvassa jalkapalloilijat Mika Väyrynen ja Sanna Forsström kohtasivat Special Olympics -kisoissa. Kuvaaja Lauri Jaakkola.