Special eSports -kisat 11.6.2019, Tampere

10.06.2019

Keväällä 2019 käynnistyi "Special eSports – Saavutettavan eUrheilun kilpailutoiminnan" kehittäminen. Ensimmäiset eUrheilu-kisat kehitysvammaisille urheilijoille käydään tiistaina 11.6.2019 Tampereella.

Tampereen kaupungin Taideverstas Wärjäämö ja eXerium järjestävät ensimmäisen saavutettavan elektronisen urheilukilpailun (eUrheilu) kehitysvammaisille urheilijoille. Kilpailu pidetään Tampereen Kaupungin Taideverstas Wärjäämössä 11.6.2019 klo 9 – 14.

Video: eXerium Special eSports, pituus 2 min 38 sek

Pelituolissa pärjäät ilman sorminäppäryyttäkin

eUrheilun suosio ja taloudellinen sekä yhteiskunnallinen merkitys kasvaa nopeasti kaikkialla maailmassa, mutta kehitysvammaisten kilpailijoiden osallistuminen eUrheiluun on tällä hetkellä erittäin vaikeaa ja usein jopa täysin mahdotonta.

eXerium GameXR -pelituoli ja pelit mahdollistavat kehitysvammaisten urheilijoiden kilpapelaamisen, sillä ohjausmenetelmä perustuu luonnollisten vaistojen hyödyntämiseen, eikä ohjaamiseen vaadita käsien hienomotorisia taitoja.

Hauska ja jännittävä pelaaminen pelituolissa aktivoi kehoa ja erityisesti keskivartaloa huomaamatta, kätketyn harjoitteen avulla. Keskivartalon aktivointi parantaa kehonhallintaa sekä tasapainon ja asentojen ylläpitokykyä. Terveydellisten etujen ohella pelaaminen lisää sosiaalista osallisuutta, aktiivisuutta ja minäpystyvyyttä. Special eSports kilpailujen ja sarjojen avulla kehitysvammaiset kilpailijat voivat osallistua eUrheiluun, joka lisää tämän ajankohtaisen ilmiön tasa-arvoa.

Toimijat

Keväällä 2019 käynnistetyssä Special eSports – Saavutettavan eUrheilun kilpailutoiminnan kehittämisessä on mukana Tampereen Kaupungin Taideverstas Wärjäämö, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö sr, Suomen Vammaisurheilu ja -liikuntaVAU ry, Harjula Production oy ja eXerium (Suomen Kuntoutusvälineet oy).

Oletko jo kokeillut hauskaa ja jännittävää eXerium GameXR-pelituolia? Ensimmäiset kehitysvammaisten urheilijoiden eUrheilu-kisat käydään tiistaina 11.6.2019 Tampereella. #tampere #saavutettavuus #GameXR #eUrheilu #wärjäämö

Linkkejä

Video: