Sipilän hallitus eroaa ja hallituksen esitykset sote-uudistuksesta kaatuivat eduskunnassa

08.03.2019

Hallituksen maakuntauudistus ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus eli niin sanottu sote-uudistus kaatuvat.

Juha Sipilän hallitus on jättänyt eronpyyntönsä ja presidentti on myöntänyt hallitukselle eron. Hallitus jatkaa toimitusministeriöinä ja nykyisen ministerit jatkavat työtään, kunnes vaalien jälkeen uusi hallitus on nimitetty.

Vammais- ja omaisjärjestöjen kannalta kiinnostavaa on, että hallituksen maakuntauudistus ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus eli niin sanottu sote-uudistus kaatuvat.

Sote-uudistuksen kaatuminen tarkoittaa, että sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen ei siirry maakuntiin, vaan ne säilyvät kunnissa ja kuntayhtymissä. Myös valinnanvapautta koskeva lakiesitys kariutuu. Asiakasseteleiden käyttöä ei laajenneta sosiaalipalveluissa, eikä henkilökohtainen budjetti tule käyttöön hallituksen esityksen mukaisesti.

Palveluiden käyttäjät voitat olla ilman huolta omien palveluidensa suhteen. Palvelut jatkuvat kuten tähänkin asti: vammaispalvelut jatkuvat, apua ja tukea saa, lääkäriin pääsee.

Uudistuksen tarve on kuitenkin edelleen olemassa, sillä kuntien ja kuntayhtymien mahdollisuudet palveluiden rahoituksen turvaamiselle eivät tästä parantuneet. Rakenteille pitää tehdä jotakin.

Ei myytävänä! -kansalaisaloitteen jatkotoimet nyt entistä tärkeämpiä

Myös vammaislainsäädännön uudistusta koskeva hallituksen esitys raukeaa”, toteaa Kehitysvammaisten Tukiliiton toiminnanjohtajan Risto Burman.

Hänen mukaansa sote-lakiesitysten kaatuminen kaataa myös vammaispalvelulakiuudistuksen, jota koskeva hallituksen esitys on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä. Koska lakiesitys on kirjoitettu sopimaan maakuntamalliin ja uuteen rahoitusmalliin, ei eduskunta voi hyväksyä lakiesitystä.

Lakiesitys oli vammaisjärjestöjen mielestä hyvä. Suomi on yrittänyt vammaislainsäädännön uudistusta jo kymmenen vuotta. Näyttää siltä, että nykyisillä laeilla (kehitysvammalaki ja vammaispalvelulaki) jatketaan vielä monta vuotta”, Burman toteaa

Vammaispalveluiden #kilpailutuksissa esiin nousseiden ongelmien ratkaiseminen on saatava lainsäädäntöön. Eduskunnan 5.3. tekemä päätös toimenpiteistä, joihin #Eimyytävänä! -kansalaisaloite johtaa, on nyt entistäkin tärkeämpi.

Hyvä asiana Burman näkee sen, että maakuntauudistuksen kaavailu aiheutti sosiaali- ja terveydenhuollon keskinäistä keskustelua, jonka olisi hyvä jatkua:

Palveluita ei voida pelkästään terveydenhuoltoon keskittymällä uudistaa. Sosiaalipalveluiden on oltava vahvemmin uudistuksessa mukana.
Vammaispalveluiden kilpailutuksissa esiin nousseiden ongelmien ratkaiseminen on saatava lainsäädäntöön. Eduskunnan 5.3. tekemä päätös toimenpiteistä, joihin Ei myytävänä! -kansalaisaloite johtaa, on nyt entistäkin tärkeämpi.