Yhdistyksille: Siviksen materiaali perehdyttää yhdistystoiminnan saloihin

26.10.2020

Kaipaatko tietoa tai valmista materiaalia yhdistyksen tai pienen järjestön toiminnan pyörittämisestä? Järjestätkö esimerkiksi yhdistystoiminnan perehdytyksiä ja koulutuksia? Tai onko yhdistykseen tulossa uusi luottamushenkilö, työntekijä, harjoittelija tai työkokeilija?

Tutustu helppokäyttöiseen Yhdistystoimija-opiskelumateriaaliin verkossa. Opintokeskus Siviksen materiaali sisältää viisi jaksoa.

Sivis on tuottanut esittelyvideon ”Yhdistystoimija-opiskelumateriaali”, jonka kesto on 3 minuuttia 6 sekuntia. Katso video klikkaamalla kuvaa alla.

Viisi teemaa ja viisi osaamismerkkiä

Opintokeskus Siviksen Yhdistystoimija-opiskelumateriaali sisältää viisi erillistä jaksoa. Aiheina on yhdistyshallinto, taloushallinto, varainhankinta, viestintä ja riskienhallinta.

Yhden jakson opiskeluun kuluu noin 1 – 1,5 tuntia. Jokaisen jakson suorittamisesta saa digitaalisen osaamismerkin, jonka avulla voi osoittaa osaamisensa myös muille. Jaksoihin liittyvät testit voi tehdä myös jo olemassa olevan osaamisen pohjalta. Yhdistystoimija-materiaali antaa yhdistyksen uusille toimijoille hyvät pohjatiedot yhdistystoiminnan perusteista ja toimintaan liittyvistä käsitteistä.

Kokeneemmille yhdistystoimijoille aineisto tarjoaa mahdollisuuden tarpeellisten asioiden kertaamiseen, uuden oppimiseen sekä oman yhdistysosaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen.

Itsenäiseen opiskeluun tai koulutuksen tukimateriaaliksi

Verkosta löytyvä Yhdistystoimija-materiaali soveltuu itsenäisen opiskelun lisäksi erinomaisesti myös yhdistyksen omien koulutusten materiaaliksi. Verkkomateriaalia voi käyttää esimerkiksi koulutuksen ennakkomateriaalina tai vaikka kokonaisen koulutuksen pohjana.

Verkkomateriaalin pohjalta aiheita on helppo käsitellä myös vertaisoppimisryhmässä.

Yhdistystoimija-verkkomateriaalia voi opiskella ajasta ja paikasta riippumatta tietokoneella ja mobiililaitteilla. Materiaalissa on selkeä käyttäjäopas ja sitä voi käyttää myös lukihäiriöapurilla ja ruudunlukuohjelmilla. Yhdistystoiminnan perusasioiden tunteminen vapauttaa energiaa ja aikaa varsinaiseen toimintaan.

Lähde rohkeasti mukaan kokeilemaan ja ota yhdistystoiminta haltuun uudella tavalla!

Yhdistystoimija-materiaali on kehitetty Erasmus+-rahoitteisessa SCOPE-hankkeessa. Materiaali on tarkoitettu kaikille yhdistystoiminnasta kiinnostuneille. Vinkkaathan materiaalista myös omissa verkostoissasi!

Opintokeskus Sivis

Opintokeskus Sivis on valtakunnallinen aikuisoppilaitos, joka toteuttaa, kehittää, ohjaa ja tukee järjestökoulutusta. Toiminnan tavoitteena on aktiivisen kansalaistoiminnan edistäminen.

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry on yksi Opintokeskus Siviksen jäsenjärjestöistä.

Opintokeskus Siviksen kotisivu löytyy osoitteesta (siirry toiselle sivulle)
www.ok-sivis.fi