Sexpo: Koulutus avusteisesta seksistä

12.03.2018

Kolmipäiväinen koulutus rohkaisee vammaisten ihmisten avustajia ottamaan seksuaalisuuden puheeksi.

Seksuaalisuuden ja ihmissuhteiden asiantuntijajärjestö Sexpo järjestää koulutuksen, jossa perehdytään vammaisten ihmisten avustamiseen seksissä ja siihen liittyvissä toiminnoissa.  Koulutus vastaa sekä vammaisten ihmisten että heidän avustajiensa toiveisiin saada lisää tietoa, osaamista ja keskustelua aiheesta.

Koulutuksen toteutuksesta vastaavat psykofyysiseen työskentelyyn erikoistunut terapeutti ja seksologi Heidi Valasti sekä filosofi, seksuaalieetikko Tommi Paalanen ja seksuaaliterapeutti Oona Turunen. Mukana on myös kokemuskouluttajia.

Vammaisten ihmisten seksuaalisuus on edelleen tabu. Kehitysvamma tai fyysinen vamma ei poista ihmisen tarvetta seksuaalisuuden toteuttamiselle. Haluamme rohkaista avustajia siihen, että puheeksi ottaminen olisi luonteva osa avustamista, kertoo Oona Turunen.

Vammaisten ihmisten seksuaalioikeuksien edistäminen on tärkeä osa Sexpon työtä. Vuosi sitten Kynnys ry ja Sexpo julkaisivat Avusta ja ohjaa seksissä turvallisesti -oppaan, joka on suunnattu sekä avun käyttäjille että avustajille.

Kolmen koulutuspäivän aikana tarjotaan tietoa vammaisuuden vaikutuksista seksuaalisuuteen sekä perehdytään seksissä avustamisen käytänteisiin ja ammattietiikkaan. Koulutus sisältää sekä asiantuntijaluentoja että menetelmätyöpajan, jossa avusteista seksiä lähestytään kehotyöskentelyn, tarpeiden ja kokemuksellisuuden näkökulmista.

Avusteinen seksi -koulutus alkaa 30.5. ja päättyy 1.6.2018. Koulutuspaikka on Sexpon koulutustila, Kinaporinkatu 2 B 00500 Helsinki

Lisätietoja:
Tommi Paalanen
050 469 2937,
tommi.paalanen@sexpo.fi

Sexpo

Sexpo kertoo itsestään näin: Olemme vuonna 1969 perustettu seksuaalisuuden ja ihmissuhteiden asiantuntijajärjestö. Koulutamme seksuaalineuvojia, -terapeutteja ja -kasvattajia sekä ylläpidämme seksuaalineuvontaa, johon tulee tuhansia yhteydenottoja vuosittain. Pyrimme siihen, että jokainen voisi toteuttaa seksuaalisuuttaan tyydyttävästi ja tasapainoisesti. Edistämme seksuaalisen vapauden, tasa-arvon ja seksuaalioikeuksien toteutumista sekä rakennamme avointa ja myönteistä seksuaalikulttuuria. Kannatamme moniarvoista yhteiskuntaa, jossa seksuaalisuuden, sukupuolen ja ihmissuhteiden moninaisuus saa kukoistaa.