Selkosanomien koronasanasto

07.05.2020

Mikä on virus? Entä tartuntatauti? Mitä tarkoittaa riskiryhmä? Selkosanomat kertoo selkokielellä, mitä koronavirukseen liittyvät sanat tarkoittavat.

Selkosanomat kertoo selkokielellä, mitä koronavirukseen liittyvät sanat tarkoittavat. Sanastoa voi käyttää apuna myös silloin, kun keskustelee tai viestii koronavirukseen liittyvistä asioista selkokielellä.

Sanat on jaettu kolmeen ryhmään: koronavirus ja koronavirustaudin leviäminen, taudin vaikutus ihmisten elämään sekä viruksen tartunnan ehkäiseminen.

Esimerkiksi Pisaratartunnasta kerrotaan näin:

 

Pisaratartunta

Tartuntataudit leviävät monella eri tavalla.
Jotkin tartuntataudit tarttuvat muihin ihmisiin,
kun sairastunut ihminen yskii tai aivastaa.
Samalla ilmaan ja pinnoille lentää pieniä pisaroita.
Pisaroissa on viruksia ja bakteereja, jotka aiheuttavat taudin.
Tätä kutsutaan pisaratartunnaksi. 

Myös koronavirus leviää pisaratartuntana.
Siksi sinun täytyy yskiä nenäliinaan tai hihaan
 ja pestä kädet huolellisesti.
Näin ilmaan ja pinnoille leviää vähemmän pisaroita,
joista virus voi tarttua muihin ihmisiin. 

 

Löydät sanaston Selkosanomien sivulta osoitteesta:
selkosanomat.fi/sanastoa-koronaviruksesta