
Selkosanomien koronasanasto
07.05.2020Mikä on virus? Entä tartuntatauti? Mitä tarkoittaa riskiryhmä? Selkosanomat kertoo selkokielellä, mitä koronavirukseen liittyvät sanat tarkoittavat.
Selkosanomat kertoo selkokielellä, mitä koronavirukseen liittyvät sanat tarkoittavat. Sanastoa voi käyttää apuna myös silloin, kun keskustelee tai viestii koronavirukseen liittyvistä asioista selkokielellä.
Sanat on jaettu kolmeen ryhmään: koronavirus ja koronavirustaudin leviäminen, taudin vaikutus ihmisten elämään sekä viruksen tartunnan ehkäiseminen.
Esimerkiksi Pisaratartunnasta kerrotaan näin:
Pisaratartunta
Tartuntataudit leviävät monella eri tavalla.
Jotkin tartuntataudit tarttuvat muihin ihmisiin,
kun sairastunut ihminen yskii tai aivastaa.
Samalla ilmaan ja pinnoille lentää pieniä pisaroita.
Pisaroissa on viruksia ja bakteereja, jotka aiheuttavat taudin.
Tätä kutsutaan pisaratartunnaksi.
Myös koronavirus leviää pisaratartuntana.
Siksi sinun täytyy yskiä nenäliinaan tai hihaan ja pestä kädet huolellisesti.
Näin ilmaan ja pinnoille leviää vähemmän pisaroita,
joista virus voi tarttua muihin ihmisiin.
Löydät sanaston Selkosanomien sivulta osoitteesta:
selkosanomat.fi/sanastoa-koronaviruksesta
Sinua saattaa kiinnostaa myös
Koronavirus muuttaa arkea
Koronaviruksen takia ei tarvitse olla liian peloissaan. Viruksen leviämistä kannattaa silti estää kaikin keinoin.
Lue lisää aiheesta Koronavirus muuttaa arkea