Selkokirjasankarit innostavat lapsia ja nuoria lukemaan

06.10.2020

Selkokirjasankarit järjestävät syksyllä 2020 virtuaalisia kouluvierailuja, joissa puhutaan selkokirjoista, innostetaan lukemaan ja vinkataan hyvää selkoluettavaa.

Kehitysvammaliiton Selkokeskuksen järjestömä Selkokirjojen sankarit -kampanja innostaa selkokieltä tarvitsevia lapsia ja nuoria lukemaan selkokirjoja. Kampanjassa selkokirjasankarit tekevät virtuaalisia kouluvierailuita ja lähettävät videoterveisiä. Mukana ovat esimerkiksi somevaikuttaja Mike Bäck, rap-artisti Mercedes Bentso sekä kirjailijat Salla Simukka, Enni Mustonen, Tapani Bagge, Magdalena Hai ja J.S. Meresmaa.

Selkokieli ja selkokirjat on tarkoitettu kaikille, joille lukeminen on vaikeaa. Selkokirjoista hyötyvät esimerkiksi ihmiset, joilla on oppimisen tai keskittymisen vaikeuksia, kehitysvamma, kehityksellinen kielihäiriö, ADHD tai joiden äidinkieli ei ole suomi. Selkokielestä on hyötyä myös tottumattomille ja vastahakoisille lukijoille.

Kampanjan rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Virtuaaliset kouluvierailut

Selkokirjasankarit järjestävät yhteensä 11 virtuaalista kouluvierailua kampanjan aikana syksyllä 2020. Vierailuilla puhutaan selkokirjoista, innostetaan lukemaan ja vinkataan hyvää selkoluettavaa. Kouluille tarkoitettu virtuaalivierailuiden haku aukesi 6.10.2020 Selkokeskuksen verkkosivuilla ja koulut löytyivät aivan hetkessä, joten kirjailijavierailuiden haku on jo päättynyt!

Kouluvierailuita järjestävät seuraavat henkilöt:

• Enni Mustonen ja Tuija Takala
  • Satu Leisko
  • Tapani Bagge
  • S. Meresmaa
  • Maria Turtschaninoff ja Jolin Slotte (vierailun kieli on ruotsi)
  • Laura Ertimo ja Markus Hotakainen
  • Magdalena Hai ja Riikka Tuohimetsä
  • Tittamari Marttinen
  • Vuokko Hurme ja Hanna Männikkölahti
  • Marja-Leena Tiainen
  • Jasu Rinneoja

Videoterveisiä selkokirjasankareilta

Kampanjan videot julkaistaan Selkokeskuksen sivuilla ja somekanavissa. Videoilla esiintyvät muun muassa rap-artisti Mercedes Bentso ja kirjailija Salla Simukka.

Lähde: Kehitysvammaliitto