Kehitysvammaisten pelaajien e-urheilun SM-kilpailut 8.11.2019, Tampere

05.11.2019

Pelituoli mahdollistaa e-urheilun myös kehitysvammaisille pelaajille. Ensimmäisiin saavutettavan e-urheilun SM-kilpailujen karsintoihin osallistui yli 200 pelaajaa ympäri Suomen.

Ensimmäiset saavutettavan e-urheilun suomenmestaruuskilpailut pidetään 8.11.2019, kello 9 – 14. Paikkana on Apuvälinemessujen Liikuntamaa (Tampereen Messu- ja Urheilukeskus). SM-kilpailut järjestävät Special eSports -verkosto ja eXerium. Kilpailusarja on tarkoitettu niille urheilijoille, jotka voivat ottaa osaa Special Olympics -kilpailuihin. Kilpailulajeina on moottoripyöräily, taitolento ja tuubiryntäys.

Karsintasarja

Karsintasarja järjestettiin kahdeksassa kaupungissa 3. – 23.10.2019. Karsintoihin osallistui yli 200 pelaajaa ympäri Suomen ja loppukilpailuun kutsuttiin 57 pelaajaa.

Taustatietoa esteettömästä pelaamisesta

eXeriumin GameXR -pelituoli, TabXR -pöytäohjain ja pelit mahdollistavat kehitysvammaisten urheilijoiden kilpapelaamisen, sillä ohjaamiseen ei vaadita sormien hienomotorisia taitoja. TabXR -pöytäohjaimella voivat pelata myös pyörätuolia käyttävät henkilöt. Pelaaminen aktivoi keskivartaloa, jolla on suuri merkitys esimerkiksi kehonhallinnassa ja tasapainon sekä asentojen ylläpidossa.

Special eSports verkosto

Keväällä 2019 perustetussa Special eSports -verkostossa on mukana Kehitysvammaisten Tukiliitto ry, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö sr, Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry, Accessible Arts and Culture ACCAC, Tampereen kaupunki, Harjula Production Oy ja eXerium (Suomen Kuntoutusvälineet Oy). Karsintasarjan mahdollistivat osaltaan myös Ammatiopisto Luovi, Ammattiopisto Spesia ja Valteri-koulu, joiden tiloissa karsintakilpailuja järjestettiin.

Taustatietoa eXeriumista

eXerium (Suomen Kuntoutusvälineet Oy) on tamperelainen start up -yritys, jonka tuotteet aktivoivat keskivartaloa dynaamisen istumisen ja pelilistämisen keinoin. Tuotteita käytetään kuntoutustarkoituksiin, hyvinvoinnin tukena sekä dynaamisen ergonomian lisäämiseen terveydenhuollossa, tuetussa asumisessa, päivätoiminnan eri osa-alueilla, yrityksissä ja kouluissa.

Katso video pelaamisesta, tuotanto eXerium Special eSports, pituus 2,38.

Linkkejä

Kotisivut:
www.specialesports.com

Video:
www.youtube.com/watch?v=qS1hC8h8NOA&t=12s

Yle Radio Suomen raportti ensimmäisesta kilpailutapahtumasta:
areena.yle.fi/1-50191412

Järjestäjien raportti ensimmäisestä kilpailutapahtumasta:
specialesports.com/uutinen_2019_06_12

Ensimmäiset saavutettavan e-urheilun SM-kisat kehitysvammaisille pelaajille pidetään 8.11.2019. #Apuvälinemessut #Liikuntamaa #Tampere Karsintoihin osallistui yli 200 pelaajaa ympäri Suomen!

Eveliina Korlee pelaamassa kesäkuussa Wärjäämöllä. Kuvaaja Laura Vesa.