Puhevammaisten viikko 5. – 11.10.2020

29.09.2020

Puhevammaisten viikolla 2020 teemana on Luodaan mahdollisuuksia. Tukiliiton verkkotapahtumissa muun muassa keskustellaan paljon tukea tarvitsevien lasten kuulemisesta ja mielipiteen kysymisestä.

Luodaan mahdollisuuksia

Puhevammaisten viikkoa vietetään tänä vuonna teemalla Luodaan mahdollisuuksia. Teemalla halutaan korostaa ympäristön ja kommunikointikumppaneiden merkitystä puhevammaisten elämässä.

Puhevammaisten viikko tuo esiin tietoa, puhevammaisten omaa ääntä, tarinoita ja onnistuneita apuvälineratkaisuja, joiden avulla puhevammaiset ihmiset voivat osallistua yhteiskunnan normaaliin toimintaan. Tänä vuonna tapahtumia ja tiedotusta välitetään pääasiassa verkon kautta. Lisätietoja löydät sivulta
www.puhevammaistenviikko.fi

Tukiliiton tapahtumia

Kehitysvammaisten Tukiliitto on jälleen vahvasti mukana puhevammaisten viikolla. Tukiliitto järjestää ensi viikolla verkossa:

ti 6.10 kello 13 – 14
Teatterista voimaa vuorovaikutukseen -verkkotapaaminen
Tutustumiskerta yhteisöille, esimerkiksi päivätoimintayksiköille. Ennakkoilmoittautuminen 5.10.2020 mennessä Anne Vuorenpäälle. Lue lisää sivulta:
tukiliitto.fi/tapahtuma/teatterista-voimaa-vuorovakutukseen-etana

to 8.10 kello 13 – 15
Kerron, itse päätän itse -verkkoluento
Verkkoluento on nostaa esille oikeutta kommunikaatioon sekä lähi-ihmisten roolia sen mahdollistajana. Luento sopii erityisesti alan opiskelijoille, työntekijöille ja muille läheisille. Verkkoluento järjestetään Teams Liven kautta.  Tapahtumaan ei ole ennakkoilmoittautumista. Lue lisää sivulta:
tukiliitto.fi/tapahtuma/kerron-itse-paatan-itse-verkkoluento

pe 9.10 kello 18
Kuuntelemiseen tarvitaan muutakin kuin korvat -verkkokeskustelu (Facebook Live)
Tule keskustelmaan paljon tukea tarvitsevien lasten kuulemisesta ja mielipiteen kysymisestä.  Suorassa Facebook-lähetyksessä ovat keskustelemassa ja vastaamassa kysymyksiin Kehitysvammaliiton Minua kuullaan -hankkeesta Sanna Tuisku-Lehto ja Minni Haveri Tukiliitosta. Lue lisää sivulta:
tukiliitto.fi/tapahtuma/verkkokeskustelu-kuuntelemiseen-tarvitaan-muutakin-kuin-korvat

Puhevammaisten viikon (5. – 11.10.2020) teema Luodaan mahdollisuuksia korostaa ympäristön ja kommunikaatiokumppaneiden merkitystä puhevammaisten ihmisten elämässä. #PuhevammaistenViikko #Tukiliittovaikuttaa

Puhumaton ei ole olematon -video

Puhumaton ei ole olematon -video kertoo puhevammaisen ihmisen arjesta. Kaikille löytyy keino kommunioida, tärkeintä on asenne. Pituus 1 minuutti 53 sekuntia. Tuotanto Tikoteekki, 2015.