Pertti Kurikan Nimipäivät nousee vielä kerran lavalle

17.11.2017

Ei myytävänä! -kansalaisaloitetta juhlitaan Kansalaistorilla itsenäisyyspäivän aattoiltana.

Pertti Kurikan Nimipäivät lunastaa lupauksensa ja esiintyy vielä kerran. Bändi haastoi syksyllä muut muusikot ja kansalaiset allekirjoittamaan Ei myytävänä! -kansalaisaloitteen, jonka on nyt allekirjoittanut eduskuntakäsittelyyn vaadittavat 50 000 henkilöä.

“Kiitos oikein paljon, että olette kuulleet Pertti Kurikan Nimipäivien biisejä ja haluan kiittää ihanasti, että kansalaisaloite on mennyt hienosti ja komeasti tää homma. Ei myytävänä! Ei myytävänä!”, Pertti Kurikka kommentoi.

Ei myytävänä! – Pertti Kurikan kiitospäivä järjestetään tiistaina 5.12.2017 klo 18–20 Helsingin Kansalaistorilla. Pertti Kurikan Nimipäivät esiintyy tapahtumassa viimeisen kerran.

“Mä oon luottavaisilla mielillä, että kansanedustajat ymmärtää meitä tän asian kanssa.”
Kari Aalto kommentoi kansalaisaloitetta.

Kansalaisaloite ihmisoikeuksien puolesta

Vammaisfoorumin ja Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunnan julkaiseman kansalaisaloitteen takana on kaikkiaan 32 valtakunnallista vammaisjärjestöä, jotka ovat tehneet usean vuoden ajan tuloksetta tiivistä vaikuttamistyötä lakiuudistuksen aikaansaamiseksi. Tukiliitto on ollut yksi aktiivisista toimijoista ja liiton jäsenet eri puolilla Suomea ovat keränneet allekirjoituksia aktiivisesti.

Kansalaisaloitteessa vaaditaan vammaisten ihmisten asumisen ja jokapäiväisen elämän kannalta välttämättömien palveluiden kilpailuttamisen lopettamista ja niiden rajaamista julkisia hankintoja koskevan lain ulkopuolelle. Palveluiden kilpailuttaminen on vastoin YK:n yleissopimusta vammaisten ihmisten oikeuksista. Kilpailutuksissa palveluiden käyttäjät eivät voi vaikuttaa omaa elämäänsä koskeviin päätöksiin. Lähes poikkeuksetta kilpailutukset ratkaisee hinta, ja palvelujen laatu, inhimillisyys ja ihmisarvo jäävät sivuseikoiksi.

Kansalaisaloitteen vireillepanon jälkeen monet vammaiset ihmiset ja heidän läheisensä rohkaistuivat kertomaan karuista kokemuksistaan julkisuudessa, muun muassa Pertti Kurikan Nimipäivien basisti Sami Helle esiintyi vakuuttavasti A-Studiossa. Huoli ihmisoikeuksista sai liikkeelle eri tavoin vammaisten ihmisten lisäksi myös muut kansalaiset.

Oikeusministeriön ylläpitämässä kansalaisaloite.fi-verkkopalvelussa aloitteen on tähän mennessä allekirjoittanut liki 50 000 ihmistä. Lisäksi suuri joukko ihmisiä eri puolilla Suomea on kerännyt noin 20 000 paperista kannatusilmoitusta. Keräys jatkuu 12.12.2017 saakka.

Kansalaistorin tapahtuma ajoittuu kehitysvammaisten teemaviikolle. Samaan aikaan Tukiliiton yhdistykset järjestävät kymmeniä tapahtumia eri puolilla Suomea. Tänä vuonna viikon teema on asuminen. Viikon slogan on “Oma elämä, oma koti”. Nimeä ehdotti Me Itse ry:n johtoryhmän jäsen Sanna Sepponen.

Lisätietoja:

Kansalaisaloite: www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2538
Ei myytävänä! -kansalaisaloitesivusto: www.eimyytavana.fi

Vammaisfoorumi ry on 32 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö, joka edistää vammaisten ihmisten yhteiskunnallista asemaa ja hyvinvointia. Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta on järjestöjen ja julkisten toimijoiden yhteistyöverkosto, joka tekee työtä laadukkaiden palveluiden puolesta.