Pekka Elomaa ja Lyhdyn työryhmä: Marat ja muita muotokuvia, Kuopio

05.09.2019

Pekka Elomaa ja Lyhdyn työryhmä: Marat ja muita muotokuvia
6.9. – 3.11.2019 VB-valokuvakeskus, Kuopio

Pekka Elomaa ja Lyhdyn työryhmä kuvaavat toisiaan taidehistorian mestareiden innoittamina James Bondia unohtamatta. Näyttelyn nimiteos Marat`n kuolema on toisinto ranskalaisen Jacques-Louis Davidin maalauksesta vuodelta 1793. Maalaus esittää vallankumousjohtaja Jean Paul Marat´ta murhattuna kylpyammeessa. Jaakko Nieminen eläytyy Marat´n rooliin vakuuttavasti. Samainen Jaakko Nieminen esittää pääroolin videoteoksessa James Bond Nieminen heittää hattua naulakkoon. Videoteos on syntynyt ryhmän innostuksesta Bond-elokuviin. Molemmat teokset ovat aivan uusia.

Näyttely on osa jatkuvasti kasvavaa muotokuvasarjaa, jonka aikaisempia kokonaisuuksia ovat olleet mm. Hyvää päivää, herra Holbein (2011), Kuka painoi nappia, herra Holbein? (2015) ja Jokamiesluokka (2016).

Kuva: Pekka Elomaa & Lyhdyn työryhmä: Marat´n kuolema.

Näyttelyn teokset ovat syntyneet työpajassa, jota valokuvaaja Pekka Elomaa on vetänyt Helsingin lyhytaikaiskoti ja työpaja Lyhty ry:ssä vuodesta 2001. Vuosien varrella pajalaiset ovat vaihtuneet, mutta porukan ydin on pysynyt kasassa yli kymmenen vuotta. Suurin osa heistä toimii sekä malleina että valokuvaajina, osalle tärkeintä on esiintyminen ja esillä olo.

VB-valokuvakeskuksen näyttelyssä esillä olevaa materiaalia ovat työstäneet työpajalaiset Kristian Barck, Valtteri Kleemola, Jaakko Nieminen, Tanya Palmgren, Jarmo Tähtinen ja Joni Väänänen. Elomaan lisäksi ohjaajana on toiminut valokuvaaja ja sosionomi Miska Reimaluoto. Otto Jahnukainen on käsitellyt videot.

Näyttelyä on tukenut Suomen kulttuurirahaston Uudenmaan rahasto.

Samaan aikaan VB-valokuvakeskuksessa on toinenkin kiinnostava näyttely!

Kuva: Emma Svensson: Kärleksparet (Rakastavaiset).

Fotografiska & Glada Hudik Teatern:
Ikonit – näyttely oikeudesta olla olemassa
6.9. – 3.11.2019 VB-valokuvakeskus, Kuopio

Ikonit – näyttely oikeudesta olla olemassa esittelee muotokuvia kuuluisista ikoneista ja esikuvista, joista jokainen voi löytää jonkun tai johonkin mihin samaistua. Katsoja näkee kuvia yleismaailmallisista unelmista ja toiveista olla osa populaarikulttuuria, taidetta tai yhteiskuntaa. Tässä ikonit ovat kuitenkin joukko ihmisiä, jotka harvoin tai eivät koskaan ole keskipisteenä, vaikka he ovat aina olleet keskuudessamme. Ympäri Ruotsia tulleilla 21 mallilla on yhdistävänä tekijänä: unelmat, tunteet ja Downin oireyhtymä.

Ikonit on Fotografiskan suurin koskaan toteuttama projekti, joka on tehty yhteistyönä Glada Hudik -teatterin, valokuvaaja Emma Svenssonin ja pukusuunnittelija Linda Sandbergin ja Helena Anderssonin kanssa. Se on myös näyttely vaikeuksista ja haasteista.

Näyttelyn yhteydessä nähdään dokumenttielokuva, joka kertoo muutaman mallin ja heidän perheiden tarinan. Dokumentin on tehnyt Emmy-ehdokkaana ollut valokuvaaja ja dokumentaristi Pieter ten Hoopen. Työ on tehty Fotografiskan ja Aftonbladet TV:n toimeksiantona.

VB-valokuvakeskuksen kotisivu

Lyhty

Helsingin lyhytaikaiskoti ja työpaja Lyhty ry on vuonna 1993 perustettu yleishyödyllinen, voittoa tavoittelematon yhdistys, joka tarjoaa kehitysvammaisille aikuisille asumis-, opetus- ja työpajapalveluita.
Yhdistyksen kotisivu:

Kuva ylhäällä: Pekka Elomaa & Lyhdyn työryhmä: Marat´n kuolema, yksityiskohta