Tokion paralympialaiset siirtyvät vuoteen 2021

24.03.2020

Tokion paralympialaiset oli määrä järjestää 25.8. – 6.9.2020. Nyt kisat siirtyvät eteenpäin maksimissaan vuodella.

Kansainvälinen Olympiakomitea (KOK) ja Tokion olympialaisten ja paralympialaisten järjestelytoimikunta ilmoittivat tiistaina, että Tokion kesäolympialaiset ja -paralympialaiset siirtyvät myöhempään ajankohtaan koronaviruspandemian vuoksi. KOK:n tiedotteen mukaan kisat järjestetään ”vuoden 2020 jälkeen mutta ei myöhemmin kuin kesällä 2021”. Kesäparalympialaiset järjestetään pian olympialaisten jälkeen.

“Omasta ja varmasti kaikkien urheilijoiden näkökulmasta tämä päätös on iso helpotus. Maailma voi hoitaa korona-asian kuntoon ja keskitytään sitten urheiluun. Oli ensiarvoisen tärkeää siirtää kisat ensi vuoteen. Uskon, että ne tullaan järjestämään ensi kesänä, ei aiemmin”, sanoi viisinkertainen ratakelauksen paralympiakultamitalisti, parhaillaan Espanjassa karanteenissa oleva Leo-Pekka Tähti.

Tokion paralympialaiset oli määrä järjestää kaksi viikkoa olympialaisten päättymisen jälkeen 25.8. – 6.9.2020. Nyt kisat siirtyvät eteenpäin maksimissaan vuodella. Pekingin talviparalympialaiset järjestetään 4. – 13.3.2022, joten kisojen väliin jää pienimmillään vain reilu puoli vuotta.

“Kisojen siirto oli lopulta odotettu päätös, ja on tietysti hyvä, ettei urheilijoiden tarvitse enää olla epävarmuudessa sen suhteen järjestetäänkö kisat vai ei. Kysymysmerkkejä tästä varmasti jää paljon ilmaan liittyen muun muassa siihen, miten karsintajärjestelmät kisoihin muovataan eri lajeissa tämän kaiken jälkeen”, totesi Suomen paralympiajoukkueen johtaja Kimmo Mustonen.

Lähde ja haastattelut:
Lauri Jaakkola / Suomen Paralympiakomitea

Kuvassa vaasalainen uimari Nader Khalili, kuvaaja Liina-Maija Rummukainen / VAU ja Suomen Paralympiakomitea.