Video: Osallisuuden ja osallistumisen ero

08.04.2019

Osallisuus ja osallistuminen. Termien välisestä erosta kertomiseen olemme julkaisseet kaksiminuuttisen videon.

Osallisuus ja osallistuminen. Sanoja, jotka vilisevät siellä täällä, ja jokaisella tuntuu olevan niistä oma käsityksensä. Harva tulee ajatelleeksi, että osallisuuden ja osallistumisen välillä on eroa.

Toimijuus on asia, joka erottaa osallistumisen ja osallisuuden. Erilaisiin tilaisuuksiin ja toimintaan voi osallistua ilman omia päätöksiä tai omia tekoja. Osallinen ihminen on kuitenkin samalla toimija. Toimija päättää sekä tekee ja toimii asioiden onnistumisen eteen. Kukin omien kykyjen mukaan, tuen kanssa tai ilman. Toimijalla on tietoa ja kokemuksia vaihtoehdoista ja niiden hyvistä ja huonoista puolista

Termien välisestä erosta kertomiseen olemme julkaisseet kaksiminuuttisen videon. Se on katsottavissa Tukiliiton Youtube-kanavan kautta. Videota voi käyttää tiedon saamisen välineenä tai vaikka tilanteissa, joissa käydään keskustelua tuen muodoista tai tuen avulla tavoiteltavista asioista. Parhaiten videosta saa tietoa irti, kun sen katsoo perätysten muiden samasta aihepiiristä julkaistujen videoiden kanssa. Videosarjaan kuuluvat ”Osaksi yhteistä yhteiskuntaa”, ”Osallisuus – myytti murrettu” sekä tämä uusin video ”Osallisuuden ja osallistumisen erot”.

Osallisuuden ja osallistumisen erot. Videon pituus 2,01 min. Tuotanto Tukiliitto.
www.youtube.com/watch?v=8KLn6Psb_HM

Osaksi yhteistä yhteiskuntaa. Videon pituus 2,25 min. Tuotanto Tukiliitto.
www.youtube.com/watch?v=8d-kxLXqa-0

Osallisuus – myytti murrettu. Videon pituus 2,08 min. Tuotanto Tukiliitto.
www.youtube.com/watch?v=iG6x9Qb8ZKw

Mitä eroa on osallisuudella ja osallistumisella? Osallisuuden toteutuessa toimijuus on ihmisellä itsellään. Videomme kertoo tästä lisää. #osallisuus #osallistuminen #video #minäteen #minätoimin #minäohjaansinäpoljet #steatekoja