Osallisena ja yhdenvertaisena koulutiellä

19.08.2021

Malikkeen somekampanja tuo tietoa osallisuutta ja yhdenvertaisuutta edistävistä, koululiikuntaan, välituntileikkeihin, toiminnalliseen oppimiseen ja muuhun koulun toimintaan soveltuvista apu- ja toimintavälineistä. Tule mukaan ja jaa viestejä.

Koulujen alkaminen on varma merkki siitä, että syksy saapuu ja arjen toiminnot pyörähtävät käyntiin. Reput pakataan, ja lapset palaavat innokkaina takaisin tuttuihin oppimisympäristöihin tai osalle koulutaival alkaa ehkä ihan ensimmäistä kertaa. Jännittävää. Opettajien ja kaverien näkemistä on jo odotettu!

Lapsen oikeus osallisuuteen ja yhdenvertaisuuteen koulussa pohjautuu YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen, eri lakeihin ja opetussuunnitelman perusteisiin. Lapsen oikeus osallisuuteen tarkoittaa sitä, että kaikille lapsille on tarjottava osallisuuden mahdollisuus.

Kohtuullisilla mukautuksilla voidaan edistää vammaisten lasten yhdenvertaisuutta. Kohtuullisten mukautusten epääminen on lain mukaan syrjintää. Mukautus voi olla esimerkiksi opetukseen osallistumiseen tarvittavien toimintakykyä edistävien apuvälineiden hankkiminen. Mikäli oppilas tarvitsee oppimisen ja kasvun tueksi apuvälineitä, hänellä on niihin oikeus ja koulutuksen järjestäjä huolehtii niiden kustannuksista.

Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin -opas on ilmestynyt

Kehitysvammaisten Tukiliiton Malike-toiminta ja Paralympiakomitean SOLIA -toiminta julkaisivat maaliskuussa 2021 oppaan, joka tarjoaa kootusti tietoa kouluille ja kunnille yhteiskäyttöön soveltuvista apuvälineistä, välineiden jälleenmyyjistä sekä hinta-arviota helpottamaan hankintaa.

Kaikilla oppilailla on oikeus osallistua toiminnalliseen oppimiseen, välituntileikkeihin, koululiikuntaan ja muuhun koulun toimintaan yhdessä toisten oppilaiden kanssa. Joskus osallistumisen edellytyksenä ovat apuvälineet.

Löydät oppaan Malikkeen materiaalit-sivulta osoitteesta
www.tukiliitto.fi/malike/materiaalit

tai voit ladata oppaan  suoraan tästä linkistä (pdf)
Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin -opas

Lapset heittelevät koripalloa, heillä on pyörätuolit.

Osallisena ja yhdenvertaisena koulutiellä -somekampanja

Malike käynnisti 16.8.2021 kaksiviikkoisen Osallisena ja yhdenvertaisena koulutiellä -kampanjan, jonka aikana julkaisemme eri sosiaalisen median kanavissamme tietoa osallisuutta ja yhdenvertaisuutta edistävistä, koululiikuntaan, välituntileikkeihin, toiminnalliseen oppimiseen ja muuhun koulun toimintaan soveltuvista apu- ja toimintavälineistä.

Osallistu kampanjaan jakamalla viestejä ja kertomalla omia kokemuksiasi. Käytämme somessa tunnisteita
#Osallisuus, #Yhdenvertaisuus, #MahdollistavaVäline,
#Toimintaväline, #LapsenOikeudet, #OikeusApuvälineisiin,