Apuvälinemessuilla 7. – 9.11.2019 OsalliSEKSI-teemakortteli

01.11.2019

Apuvälinemessuilla on ensimmäistä kertaa mukana sosiaalista kohtaamista ja osallisuutta sekä seksuaaliterveyttä esittelevä OsalliSEKSI-teemakortteli. Tutustu ohjelmaan.

Yleisön pyynnöstä Apuvälinemessuilla Tampereella 7. – 9.11.2019 on mukana sosiaalista osallisuutta ja seksuaaliterveyttä esittelevä osasta.

Teemakorttelin toteuttaa Kehitysvammaisten Palvelusäätiön Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa.

OsalliSEKSI-teemakorttelissa sosiaalisesta elämästä ja seksuaalisuudesta puhutaan asioiden oikeilla nimillä. Lähes sataneliöinen messuosasto muodostaa kodinomaisen tilan, jonne voit tulla tutustumaan seksuaaliterveyteen liittyviin asioihin helposti ja turvallisesti.

Olohuoneen kirjastosta voi “lainata” itsellesi esimerkiksi seksuaaliterveyden tai osallisuuden apuvälineiden asiantuntijan tai kokemusasiantuntijan kertomaan sinua askarruttavista asioista. Makuuhuoneessa saat tietoa erilaisista seksin apuvälineistä ja pääset tutustumaan niihin ihan läheltä. Korttelissa on koskeminen sallittu.

Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeen Markku Vellas kirjoittaa korttelista Apuvälinemessujen blogissa:
Osallisuus ja seksuaalisuus esillä OsalliSEKSI-teemakorttelissa

Suora linkki blogiin:
apuvaline.info/–Osallisuus_ja_seksuaalisuus_esilla_OsalliSEKSI-teemakorttelissa–/blogi/index.tmpl?id=364&sivu_id=8375&navipath=7658#.XWUr2XtS8uW

Alustava ohjelma

Torstai 7.11.2019 klo 9 – 17

Lounge-tila (torstai)
9 – 10 Video-tietoiskuja
10 – 10.30 Seksuaaliterapia osana seksuaalisen hyvinvoinnin tukemista Tanja Roth, seksuaaliterapeutti, Tasapainoiseksi.fi
10.30 – 11 Seksuaalisuuden puheeksi ottaminen Veera Virta, suunnittelija, Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke
11 – 12 Neurokirjon sukupuolen moninaisuus Viktor Kosela, kokemusosaaja, Setlementti Tampere/Omavoima
12 – 12.30 Vanhempana silloin kun perheessä toisella tai molemmilla vanhemmilla on jokin vamma tai pitkäaikainen sairaus? Mahdollisuuksia ja haasteita perheissä – riittävät palvelut ja tuen tarpeet perhenäkökulmasta Tanja Roth, seksuaalikasvattaja, Kynnys ry/Samat-toiminta
12.30 – 13 Oikeus nautintoon: Mitä avusteinen seksi tarkoittaa käytännössä? Tommi Paalanen, toiminnanjohtaja, Sexpo-säätiö
13.15 – 14 Seksuaalisuudesta nauttiminen kuuluu kaikille Marja Holkeri ja Saana Valkama, seksuaalikasvattajaopiskelijat, Mielen ry
14.15 – 15 Ystävyyden pienet ja suuret teot – ystävyys yhdistää Petri Virolainen, ystävyyden suurlähettiläs, Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke
15 – 15.30 Yhdenvertainen ja kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus on jokaisen oikeus – tieto on turvaa Tanja Roth, seksuaalikasvattaja, Kynnys ry/Samat-toiminta
15.30 – 17 Video-tietoiskuja

Olo- ja kirjastohuone (torstai)
9 – 11 Kysy EU:n Vammaiskortista -neuvontapiste Nina Hirvonen, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö
11 – 12 Kysely seksuaalisen toteuttamisen mahdollisuuksista -info Susanna Haapala, Kynnys ry/Assistentti.info
12 – 13 Slow Dating: Hitaiden deittien konsepti -esittelypiste Päivikki Koskinen ja Kaisa Salo, sosionomiopiskelijat, TAMK
13 – 15 Elävä kirjasto Lainaa juttukumppaniksi elävä kirja, eli ihminen, joka kuuluu vähemmistöryhmään tai on kohdannut ennakkoluuloja. Kirjasto on ikärajaton ja maksuton.
14.30 – 15 Kysely seksuaalisen toteuttamisen mahdollisuuksista -info Susanna Haapala, Kynnys ry/Assistentti.info
15 – 17 Kysy EU:n Vammaiskortista -neuvontapiste Nina Hirvonen, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö

Makuuhuone (torstai)
9 – 17 Makuuhuoneessa on tutustumista varten esillä seksuaalista mielihyvää tuottavia seksuaaliterveyden apuvälineitä. Asiantuntijoilta saat tietoa erilaista seksin apuvälineistä ja niiden hankinnasta. Tuotteita tilattavissa ja ostettavissa. Laura Ahola ja Tiia-Noora Hokkanen, Mielihyvä- ja seksuaaliterveyskauppa Maukaste
11 – 12 Kysy seksistä -neuvontapiste Veera Virta, Sexpo-säätiö
12 – 12.15 Tarvitsemme apua seksissä -dokumentti (YLE Perjantai)
14 – 14.30 Avusteinen seksi Suomessa Tanja Roth, Tasapainoiseksi.fi
14.30 – 15 Tarvitsemme apua seksissä -dokumentti (YLE Perjantai) Raila Riikonen, Ilon Kipinä
15 – 16 Kysy seksistä -neuvontapiste Veera Virta, Sexpo-säätiö

Perjantai 8.11.2019 klo 9 – 17

Lounge-tila (perjantai)
9 – 9.20 Video-tietoiskuja
9.20 – 10 Ystävyyden pienet ja suuret teot – ystävyys yhdistää Petri Virolainen, ystävyyden suurlähettiläs, Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke
10 – 11 Yhdenvertaisuuden edistämisen näkyväksi tekeminen. Mistä asiakas tietää että meillä saa olla oma itsensä riippumatta mistään tekijästä? Mikko Väisänen, toiminnanjohtaja, Pirkanmaan Seta ry/Sinuiksi-palvelu
11 – 11.30 Seksuaalisuuden puheeksi ottaminen Veera Virta, suunnittelija, Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke
11.30 – 12 Yhdenvertainen ja kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus on jokaisen oikeus  –  tieto on turvaa Tanja Roth, seksuaalikasvattaja, Kynnys ry/Samat-toiminta
12 – 13 Neurokirjon sukupuolen moninaisuus Viktor Kosela, kokemusosaaja, Setlementti Tampere/Omavoima
13 – 13.30 Vanhempana silloin kun perheessä toisella tai molemmilla vanhemmilla on jokin vamma tai pitkäaikainen sairaus? Mahdollisuuksia ja haasteita perheissä  –  riittävät palvelut ja tuen tarpeet perhenäkökulmasta Tanja Roth, seksuaalikasvattaja, Kynnys ry/Samat-toiminta
13.30 – 13.45 Kysely seksuaalisen toteuttamisen mahdollisuuksista Susanna Haapala, koulutussuunnittelija, Kynnys ry/Assistentti.info
14 – 15 Seksuaalisuudesta nauttiminen kuuluu kaikille Marja Holkeri ja Saana Valkama, seksuaalikasvattajaopiskelijat, Mielen ry
15 – 15.45 Ystävyyden pienet ja suuret teot – ystävyys yhdistää Petri Virolainen, ystävyyden suurlähettiläs, Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke
15.45 – 17 Video-tietoiskuja

Olo- ja kirjastohuone (perjantai)
9 – 10 Kysely seksuaalisen toteuttamisen mahdollisuuksista -info Susanna Haapala, Kynnys ry/Assistentti.info
10 – 11 Slow Dating: Hitaiden deittien konsepti -esittelypiste Päivikki Koskinen ja Kaisa Salo, sosionomiopiskelijat, TAMK
11 – 13 Kysy EU:n Vammaiskortista -neuvontapiste Nina Hirvonen, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö
15 – 16 Kysy EU:n Vammaiskortista -neuvontapiste Nina Hirvonen, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö
16 – 17 Kysely seksuaalisen toteuttamisen mahdollisuuksista -info Susanna Haapala, Kynnys ry/Assistentti.info

Makuuhuone (perjantai)
10 – 10.30 Avusteinen seksi Suomessa Tanja Roth, Tasapainoiseksi.fi
10.30 – 11 Tarvitsemme apua seksissä -dokumentti (YLE Perjantai)
11.30 – 12.30 Kysy seksistä -neuvontapiste Kirsi-Maria Örö ja Veera Virta, Sexpo-säätiö
13.30 – 14.30 Kysy seksistä -neuvontapiste Kirsi-Maria Örö ja Veera Virta, Sexpo-säätiö
14.30 – 15 Avusteinen seksi Suomessa Tanja Roth, Tasapainoiseksi.fi
15 – 15.30 Tarvitsemme apua seksissä -dokumentti (YLE Perjantai) Raila Riikonen, Ilon Kipinä
15 – 16 Kysy seksistä -neuvontapiste Kirsi-Maria Örö ja Veera Virta, Sexpo-säätiö

Lauantai 9.11.2019 klo 9 – 16

Lounge-tila (lauantai)
10 – 11 Video-tietoiskuja
11 – 11.45 Ystävyyden pienet ja suuret teot  –  ystävyys yhdistää Petri Virolainen, ystävyyden suurlähettiläs, Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke
11.45 – 12 Kysely seksuaalisen toteuttamisen mahdollisuuksista Susanna Haapala, koulutussuunnittelija, Kynnys ry/Assistentti.info
12 – 12.30 Oikeus sosiaalisiin suhteisiin, oikeus ihmissuhteisiin Kimpassa komeempaa! Ystävyyden voimaa! Jussi Rantala ja Joanna Raanamo, kokemusasiantuntijat, Me Itse ry
13 – 13.30 Seksuaaliterapia osana seksuaalisen hyvinvoinnin tukemista Tanja Roth, seksuaaliterapeutti, Tasapainoiseksi.fi
13.30 – 14 EU:n Vammaiskortti edistää osallisuutta Katri Malte-Colliard, viestintävastaava, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö
14 – 14.30 Avusteinen seksi Suomessa Tanja Roth, seksuaaliterapeutti, Tasapainoiseksi.fi
15 – 16 Video-tietoiskuja

Olo- ja kirjastohuone (lauantai)
10 – 11 Kysy EU:n Vammaiskortista -neuvontapiste Nina Hirvonen, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö
11 – 15 Elävä kirjasto Lainaa juttukumppaniksi elävä kirja, eli ihminen, joka kuuluu vähemmistöryhmään tai on kohdannut ennakkoluuloja. Kirjasto on ikärajaton ja maksuton.
13 – 14 Kysely seksuaalisen toteuttamisen mahdollisuuksista -info Susanna Haapala, Kynnys ry/Assistentti.info

Makuuhuone (lauantai)
10 – 16 Makuuhuoneessa on tutustumista varten esillä seksuaalista mielihyvää tuottavia seksuaaliterveyden apuvälineitä. Asiantuntijoilta saat tietoa erilaista seksin apuvälineistä ja niiden hankinnasta. Tuotteita tilattavissa ja ostettavissa. Laura Ahola ja Tiia-Noora Hokkanen, Mielihyvä- ja seksuaaliterveyskauppa Maukaste
12.30 – 13.30 Kysy seksistä -neuvontapiste Jenni Kerppola, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö