Norio-keskus: Ihmetellään kromosomeja -lastenkirja

15.02.2018

Uusi kirja avaa lapsille erilaisuuden, kehitysvammaisuuden ja kromosomipoikkeavuuksien maailmaa selkeällä ja mukaansatempaavalla tavalla.

–Lasten havainnot ihmisten erilaisuudesta tulevat esille missä ja milloin tahansa, ei vain kysyttäessä tai kun siihen annetaan lupa. Siksi Ihmetellään kromosomeja -kirjan tarina sijoittuu lomamatkalle: lentokoneeseen, altaalle ja rannalle, kertoo kirjan tarinan kirjoittanut Sanna Kalmari.

Kirjan päähenkilölapset, Emma ja Joonas, ovat tuttuja jo Norio-keskuksen vuonna 2015 julkaisemasta Leivotaan ihminen -kirjasta.
–Leivotaan ihminen -kirja tarjoaa perustietoa ihmisen perimästä ja uusi Ihmetellään kromosomeja -kirja taas menee askeleen syvemmälle eli ne täydentävät hyvin toisiaan, Sanna Kalmari kertoo.

Rinnekoti-Säätiön Norio-keskuksen Ihmetellään kromosomeja -lastenkirja on tarkoitettu keskustelun herättäjäksi ja välineeksi lapsen ja aikuisen välisiin keskusteluihin. Sanna Kalmarin luoma helppo tarina sekä kuvittajan ja graafisen suunnittelijan Ilona Partasen kuvitus varmistavat, että lapsi jaksaa kuunnella vaikeitakin asioita.

Kirja on tehty moniammatillisessa asiantuntijaryhmässä Rinnekoti-Säätiön Norio-keskuksessa.
–Lapsella on oikeus saada tietoa ja oppia oikeat sanat, joilla puhua asioista. Tämä korostuu silloin, kun kehitysvammaisuus tai kromosomipoikkeavuudet koskettavat lasta henkilökohtaisesti hänen itsensä tai lähipiirin kautta ja lapsen täytyy osata vastata esimerkiksi kavereiden kyselyihin, kirjoitustyöhön osallistunut periytyvyysneuvoja Ulla Parisaari kertoo.

Kirja julkaistaan torstaina 15.2.2018. Kirja on toteutettu Veikkauksen tuotoilla. Kirjan hinta on 10 euroa ja sen voi tilata tilauslomakkeella Norio-keskuksen sivuilla osoitteessa

Norio-keskus

Norio-keskus, harvinaisten kohtaamispaikka, on osa  Rinnekoti-Säätiötä. Keskus on erikoistunut harvinaisiin ja perinnöllisiin sairauksiin, vammoihin ja oireyhtymiin.

Norio-keskuksen perheille suunnattuja palvelujamme ovat sopeutumisvalmennuskurssit ja erityisperhetyö.  Vertaistukirekisterin kautta voi löytää vertaistukea yli 100 harvinaiseen sairauteen. Keskus järjestää koulutuksia ja seminaareja ammattilaisille.  Norio-keskuksen toimintaa rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

Kuva: Ihmetellään kromosomeja -kirjan kannen yksityiskohta, kuvitus Ilona Partanen.