KVPS: Muuttovalmennuksen vertaisoppimisenpäivä, Tampere

22.08.2018

Omille siiville -työkirja julkistetaan muuttovalmennuksen vertaisoppimisen Muuttoja ja muutoksia - miten selvitä ja tukea -päivässä 17.9.2018.

Muuttovalmennuksen vertaisoppimisenpäivä ja Omille siiville -työkirjan julkistamistilaisuus
Muuttoja ja muutoksia – miten selvitä ja tukea
17.9.2018 klo 8.30 – 17
Kehitysvammaisten Palvelusäätiö
Tulppaanitalo, Pinninkatu 51, 33100 Tampere

Päivä on tarkoitettu alan ammattilaisille, erityistä tukea tarvitseville henkilöille ja heidän läheisilleen sekä kaikille asiasta kiinnostuneille. Päivän tavoite:

• Saadaan selviytymiskeinoja onnistuneen muuton ja muutoksen toteuttamisessa.
  • Kuullaan hyviä käytäntöjä ja tutkittua tietoa.
  • Opitaan toinen toisiltamme.
  • Vahvistetaan ammatillista osaamista muutoksen tukijoina sekä tuki-muotojen ja palveluiden kehittäjinä.

8.30  Ilmoittautuminen ja aamukahvit

9.00 Tervetuloa.  27 ensimmäistä vuotta -dokumenttielokuva. Elokuva kuvaa, miten vakavasti kehitysvammainen mies muuttaa pois lapsuudenkodistaan 27 vuoden iässä. Suuren perheen pyörittämiseen ja omaishoitoon tottunut äiti jää ensimmäistä kertaa elämässään yksin. Ohjaus ja käsikirjoitus Jussi Sandhu.

Tauko

10.15 Muuttoja ja muutoksia – kokemuksia ja hyviä käytäntöjä muuttoon valmistautumiseen

• Kaksi tarinaa: Opiskeluista omaan elämään ja ryhmäasumisesta omaan asuntoon, projektityöntekijä Tomas Öhman, Lohjan kaupungin vammaispalvelut
  • Muutto omaan kotiin aikuisiällä, ohjaaja Kaisu Tyynysniemi, Tukena Kaarikatu
  • Kokemuksia ja oivalluksia muutoksen tukijana, asumisen asiantuntija Susanne Tuure, FDUV

12.00 Lounas (omakustanteinen)

13.00  Vanhempien näkökulmia ja tukea vanhemmille

• Pro gradu: Kehitysvammaisen nuoren lapsuudenkodista omaan kotiin muuttaminen, vanhempien näkökulma, TtM ja erityisopettaja Tuula Koivisto
  • Itsenäistyvien nuorten perheille tukea, Tuleva-hanke, projektipäällikkö Riikka Manninen, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
  • Iltapäiväkahvit

14.30 Haastaako nuoruus – miten tukea nuorta ja vanhempia muutoksissa ja haastavissa tilanteissa

• Pro gradu: Erityislasten vanhempiinsa kohdistama väkivalta ja siitä selviytyminen vanhempien kokemana, YTM, laillistettu sosiaalityöntekijä, VT Mirva Salonen, Voimaantumo
  • Kaksi kotia -kokemuksia PikkuKareliasta, palvelupäällikkö Jaana Jussila ja vastaava ohjaaja Erja Rouvinen, Nuorten Ystävät

15.45  Päivän yhteenveto

16 – 17 Omille siiville -työkirjan julkistamistilaisuus

Ilmoittautuminen 7.9.2018 mennessä:

Lisätietoja:
Muuttoja ja muutoksia – miten selvitä ja tukea

Katja Marjamäki, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö
katja.marjamaki@kvps.fi

Omille siiville -työkirja

Kirja on tarkoitettu erityistä tukea tarvitsevan lapsen vanhemmalle siinä vaiheessa, kun lapsi on itsenäistymässä ja lähtemässä omaan elämään.

Kirjaan on koottu asioita, joiden avulla voit valmistautua erityistä tukea tarvitsevan lapsesi itsenäistymiseen ja lapsuudenkodista muuttamiseen. Kirja koostuu tehtävistä, joita Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnassa on toteutettu läheisten vertaisryhmissä. Tehtävät ovat siis syntyneet kohtaamisissa vanhempien kanssa. Kirjaa täydentävät tunteiden maisteri Marjatta Tammiston kiteytykset. Marjatta on kulkenut perheiden rinnalla muutostilanteissa vuosikymmenten ajan.

27 ensimmäistä vuotta

Tuotantoyhtiö Wacky Tie Filmsin toteuttama dokumentti-elokuva, joka kulkee nimellä ”27 ensimmäistä vuotta”.

Dokumenttielokuva kertoo kasvamisesta, äitiydestä ja luopumisesta sekä niistä asioista, mitkä kodin tekevät, kun vuosien perhe-elämän jälkeen jää kotiin yksin. ”27 ensimmäistä vuotta” on Jussi Sandhun ohjaama ja käsikirjoittama, noin puolituntinen dokumenttielokuva äidistään Annelista ja veljestään Samista. Siitä millainen on äidin rooli kun 27-vuotias, vaikeavammainen poika muuttaa pois kotoa palvelutaloon. Omaishoitoon sekä perheestään huolehtimiseen tottunut äiti jää ensimmäistä kertaa elämässään yksin, kun muutkin lapset ovat jo aikuistuneet ja aviomies menehtynyt.

LÄMPIMÄSTI TERVETULOA!