Mission possible: Kaikille sopiva koulu

22.01.2018

Tavoite 24 -järjestöt järjestävät paneelikeskustelun Educa-messuilla: Miten erilaisten oppijoiden toimiva kouluyhteisö rakennetaan? Mikä tekee mahdottomasta mahdollisen?

Seitsemän vammaisjärjestöä järjestää Educa-messuilla paneelikeskustelun Kaikille sopiva koulu – mission possible. Paneelikeskustelu on 27.1. klo 11.15–12 Helsingin Messukeskuksen Taito-lavalla.

Koko työyhteisöllä on roolinsa kaikille sopivan opetuksen onnistumisessa. Kuinka rehtori voi edistää työyhteisön osallisuuden toteutumista? Miten opettajuus muuttuu ja millainen kouluyhteisön sisäinen yhteistyö voisi tukea erilaisten oppijoiden osallisuutta? Millaista vuorovaikutustaitojen tukea lapset tarvitsevat? Entä mikä on kotien rooli kaikille sopivan opetuksen onnistumisessa?

Keskustelemassa Lappeen päiväkotikoulun rehtori Ville Laivamaa, erityisopettaja Maija Gustafsson Olarin koulusta, Me osalliset ry:n puheenjohtaja Susanna Lehti, kansanedustaja Sanna Lauslahti ja Finlands svenska lärarförbundin puheenjohtaja Christer Holmlund. Paneelin johtaa opetusneuvos, KT Martti Hellström.

Paneelikeskustelu on osa Tavoite 24 -vaikuttamista, jossa ovat mukana ADHD-liitto, Autismi- ja Aspergerliitto, FDUV, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Kehitysvammaliitto, Me osalliset ja Vamlas. Tavoite 24 viittaa YK:n vammaissopimuksen artiklaan 24, joka edellyttää, että vammaisella ihmisellä on oikeus saada opetusta yleisessä koulutusjärjestelmässä yhdenvertaisesti muiden kanssa.