Ministeri Sanni Grahn-Laasonen: erityistä tukea tarvitsevien ammatillisen koulutuksen haasteet selvitettävä

23.02.2018

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen lupaa tänään ilmestyvässä Tukiviestissä perustaa työryhmän, jonka tehtävänä on selvittää vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ammatillisen koulutuksen kysymyksiä.

Ammatillisen koulutuksen reformi tuo muutoksia koulutuspolkuihin. Tukiviesti kysyi ministeriltä, mitä uudistus merkitsee kehitysvammaisille nuorille, ja koskeeko nuorisotakuu myös heitä.

”Työryhmässä käsitellään toimeenpanoon liittyviä haasteita ja tarpeita sekä tehdään näihin liittyen kehittämisehdotuksia. Tärkeät kysymykset liittyvät koulutukseen hakeutumiseen ja pääsyyn, yksilöllisten opintopolkujen ja jatkopolkujen toteutumiseen sekä eri palvelujen yhteensovittamiseen”, ministeri sanoo.

Tärkeä lupaus, kiitos @sannigrahn @okmfi ”Asetan työryhmän selvittämään vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ammatillisen #koulutus’n toimeenpanoon liittyviä haasteita.” #nuorisotakuu

Tänään ilmestyvän Tukiviestin teema on Koulutiellä. YK:n vammaissopimuksen artiklan 24 mukaan vammaisella lapsella on oikeus tarvitsemaansa tukeen, osallisuuttaan menettämättä. Peruskoulun lisäksi nuorella on oikeus jatko-opintoihin, jotka tukevat hänen tulevaisuuttaan aidosti osallisena kansalaisena. Jokaisella on oikeus elinikäiseen oppimiseen.

Todellisuus tarjoaa usein esteitä ja umpikujia. Tukiviesti kysyi, miten niitä ylitetään, ja löysi myös onnistumistarinoita ja hienoja avauksia.

Tutustu lehden näköisversioon: Tukiviesti 1 / 2018