Me Itse ry: Meikäläiset koronaa vastaan 2

11.11.2020

Kehitysvammaisten ihmisten oman Me Itse -yhdistyksen syksyn 2020 hanke toimii kolmella kärjellä poikkeustilanteen aiheuttamia epäkohtia vastaan. Hankkeessa yhtä merkittäviä ovat digitaitojen oppiminen ja vertaistuki.

Me Itse -yhdistyksen ”Meikäläiset koronaa vastaan!” -hanke toimii kolmella kärjellä. Jäsenistölle ja ryhmien taustatukihenkilöille tarjotaan digikoulutusta, osin yhteistyössä Verkko voittaa välimatkan -hankkeen kanssa. Kaksi muuta toimintoa työllistävät kehitysvammaisia ihmisiä Facebookin suoriin lähetyksiin ja vertaistukea antavaan puhelinpalveluun.

Yhdistyksen digiloikka

”Aloitimme elokuussa tarjoamalla maksuttomia koulutuksia paikallisten Me Itse -ryhmien vapaaehtoisille taustatukihenkilöille. Mukana oli 15 koulutettavaa,” hankekoordinaattori Maritta Ekmark Me Itse ry:stä kertoo.

Taustatukien jälkeen on koulutettu Me Itsen johtoryhmä ja hankkeen livelähetysten ja puhelinpalvelun työntekijät. Paikallisista Me Itse -ryhmistä digikoulutuksiin osallistuvat syksyn 2020 aikana Turun, Lapin ja Hyvinkään ryhmät. Uusien ryhmien kanssa aloitetaan vuodenvaihteen jälkeen.

Maritta Ekmark arvioi, että yhdistyksen digiloikassa tärkeintä on ollut Teams-sovelluksen opiskelu. Maksuton Teams on sovellus, jolla voi pitää yhteyttä ystäviin ja osallistua koulutuksiin. Se mahdollistaa myös videopuhelut ja esimerkiksi kuvien jakamisen toisille. Kun yhden sovelluksen oppii, voi taitoja käyttää muissa sovelluksissakin.

”Koulutuksissa on otettu haltuun myös viestisovelluksia, kun Hangouts ja WhatsApp”, Ekmark sanoo.

Mahdollisuuksia osallistua

Yhteiskunnallisen osallistumisen kannalta koronaviruksesta voi nähdä olevan jopa hyötyäkin. Poikkeustilanne on lisännyt erilaisia maksuttomia digitaalisia koulutuksia ja tapahtumia. Enää ei tarvitse pakata matkalaukkua tai ostaa junalippuja, vaan nyt on kaikilla älylaitteen käyttäjillä paremmat mahdollisuudet osallistua toimintaan.

”Kun kehitysvammaisella ihmisellä on digitaitoja, hän voi osallistua esimerkiksi verkkoluennoille, verkkokeskusteluihin ja koulutuksiin”, hankekoordinaattori Maritta Ekmark sanoo.

Yhtä tärkeää on se, että digitaitojen avulla voi pitää yhteyttä kavereihin ja sukulaisiin. Videopuheluissa näkee puhekaverin ilmeet ja eleet, jolloin vuorovaikutus helpottuu. Puhetta voi tukea piirtämällä tai näyttämällä asioita.

Vertaistukea puhelimessa ja verkon yli

”Meikäläiset koronaa vastaan!” -hanke jatkuu suunnitellusti.

Facebookin Me Itse -ryhmässä jatkuvat suorat lähetykset tiistaisin ja torstaisin. Lähetyksiä vetää Me Itsen aktiivijäsentä: Suvi Ontto-Panula Kauhajoelta ja Esa Peltonen Helsingistä.

Juttupuhelin päivystää arkisin klo 15 – 18 numerossa 050 4070 833. Puhelimessa päivystävät Me Itse -yhdistyksen Jaana Nordlund Ulvilasta ja Elina Jääskeläinen Hyvinkäältä.

”Kommentteja Facebook-keskusteluihin on tullut jo liki 2000. Vertaistukena toimivaan puhelimeemme on soitettu syksyn aikana noin 200 kertaa,” Maritta Ekmark kertoo hankkeen hyvistä tuloksista.

Me Itse -juttupuhelin

Juttupuhelin on auki syksyllä 2020. Puhelimeen voi soittaa, kun haluaa rupatella arkipäivän asioista. Juttupuhelin toimii vertaistukena, ja se päivystää arkisin klo 15 – 18 numerossa 050 4070 833.

Meikäläiset koronaa vastaan!

Voit lukea lisää hankkeesta sivulta
tukiliitto.fi/ajankohtaista/me-itse-ry-meikalaiset-koronaa-vastaan

Sosiaali- ja terveysministeriö tukee hanketta Veikkauksen tuotolla.

Verkko voittaa välimatkat

Digitaidot tukevat osallisuutta. Tuen avulla saat verkon mahdollisuudet käyttöön. Voit lukea lisää sivulta
tukiliitto.fi/toiminta/aikuiset/verkko-voittaa-valimatkat

Kuvassa Verkko voittaa välimatkat -hankkeen suunnittelija Toni Honkala ja Suvi Ontto-Panula tutkivat puhelimen asetuksia Meikäläiset koronaa vastaan -hankkeessa. Teksti ja kuva Jaana Teräväinen.