Tulossa helmikuussa Facebook-livesarja: Vinkit apuvälineen hankintaan

28.01.2021

Apuvälineet mahdollistavat vaikeasti vammaisen ihmisen osallisuutta ja osallistumista. Malikkeen pian alkavassa Facebook-livesarjassa tarjotaan tietoa apuvälineiden hankinnasta ja rahoituksesta.

Erilaiset apuvälineet mahdollistavat vammaisen henkilön arjen sujumisen, toimintakyvyn ylläpitämisen ja edistämisen sekä itselle merkitykselliseen vapaa-ajan toimintaan osallistumisen. Sama väline voi toiselle olla kuntoutuksen apuväline ja toiselle harrastusväline. Facebook-livesarjassa keskitytään toiminnallista osallistumista mahdollistavien välineiden hakemiseen ja rahoitusmahdollisuuksiin.

Vammaiselle henkilölle voidaan hakea apuvälinettä useiden lakien nojalla. Facebook-livesarjan ensimmäisessä osassa keskitytään terveydenhuollosta lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä myönnettävien välineiden hakemiseen. Toisessa osassa teemana on sosiaalitoimesta vammaispalvelu- tai kehitysvammalain nojalla haettavat välineet ja kolmannessa osassa aiheena on opetustoimesta opetukseen osallistumisen edellyttämät apuvälineet perusopetuslain nojalla.

Malikkeen Vinkit apuvälineen hankintaan (Facebook-live):

• Torstaina 4.2.2021 kello 14 ja 17.30
    Teema: Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineet
  • Torstaina 18.2.2021 kello 14 ja 17.30
    Teema: Sosiaalitoimesta haettavat apuvälineet
  • Torstaina 25.2.2021 kello 14 ja 17.30
    Teema: Opetukseen osallistumiseen tarvittavat apuvälineet

Käy tykkäämässä Malikkeen FB-sivusta osoitteessa www.facebook.com/maliketoiminta. Sivulta löydät FB-tapahtumat, joiden linkki vie sinut suoraan ylläoleviin FB-livelähetyksiin,

Ole mukana rakentamassa FB-livejä! Voit lähettää kysymyksesi tai oman tarinasi teemoihin liittyen jo etukäteen sähköpostitse Soile Honkalalle osoitteeseen soile.honkala@tukiliitto.fi tai osallistua FB-liven aikana kirjoittamalla kysymyksesi chat-kenttään.

Otamme kysymykset ylös ja kokoamme ne lähetysten jälkeen Apu- ja toimintavälineiden rahoitus ja hankinta -osioomme kotisivuillemme.

Kysymyksiin ovat vastaamassa ja aiheista keskustelemassa Malikkeen toimintavälineneuvoja Antti Tulasalo, aikuisten toiminnan suunnittelija Johanna Sakko ja perheiden toiminnan suunnittelija Soile Honkala.

Tervetuloa mukaan keskustelemaan!