Helsingissä Lumicit!-sirkusesityksiä kesäkuussa

07.06.2018

Soveltava sirkustaide näyttää voimansa, kun Stadin musta sirkus -harrastusryhmä laittoi Lumikki-sadun uusiksi.

Stadin musta sirkus -harrastusryhmä on työstänyt Lumikki-sadusta version, josta ei puutu vauhtia ja yllättäviä käänteitä. Kenestä tulee Lumiccien äitipuoli? Miten uusi yhteiselo sujuu? Se selviää maksuttomissa Lumicit! #mutsiragee -esityksissä kesäkuussa Helsingissä.

Lumicit! #mutsiragee
torsstai 14.6.2018 kello 10.30 (kenraaliharjoitus) (TÄYNNÄ)
perjantai 15.6.2018 klo 14
lauantai 16.6.2018 klo 14

Esitykset ovat maksuttomia ja sopivat kaikenikäisille. Esitys kestää noin 30 min. Esityspaikkana on Helsingin työväenopiston Opistotalon juhlasali, 2. kerros (Helsinginkatu 26).

Innokas harrastajaryhmä

Sirkus Magenta ja Kehitysvammatuki 57 käynnistivät keväällä 2018 Helsingissä maksuttoman sirkus- ja teatteriryhmän. Stadin musta sirkus -ryhmään tuli mukaan 12 kehitysvammaista tai autismin kirjolla olevaa aikuista. Osalla on pitkäkestoista taideharrastus- ja esiintymistaustaa, osa kaipasi hauskaa tekemistä ja sosiaalisia kontakteja.

Ryhmä on tutustunut akrobatiaan, jongleeraukseen ja muihin sirkuslajeihin sekä tehnyt luovia ilmaisuharjoitteita. Liikkeelle on lähdetty osallistujien omasta kokemusmaailmasta. Osallistujat ovat vaikuttaneet kaikkiin esityksen vaiheisiin aina ryhmän nimen ja tarinan valinnasta roolituksiin ja vuorosanoihin. Sisältö on työstetty yhdessä ryhmän kanssa.

Projektissa on kokeiltu ja kehitetty soveltavan sirkustaiteen menetelmiä. Tavoitteena on lisätä saavutettavaa taidetoimintaa ja levittää tietoisuutta erityisryhmien tekemästä esittävästä taiteesta.

Stadin musta sirkus -harrastusryhmää ohjaa sosiaalisen sirkuksen yhdistys Sirkus Magenta.

Sirkus Magenta

Sirkus Magenta ry, sosiaalisen sirkuksen toimija, edistää erityistä tukea tarvitsevien ryhmien henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Sosiaalisessa sirkuksessa sirkus toimii välineenä esimerkiksi omien vahvuuksien tunnistamiseen ja vuorovaikutustaitojen vahvistumiseen. Sirkusryhmää ohjaavat Sirkus Magentan tirehtööri, sosiaalisen sirkuksen ohjaaja Silja Kyytinen ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Riikka Herva.

Lue lisää sirkuksen kotisivulta osoitteesta
sirkusmagenta.fi

Harjoituskuvan on kuvannut Teemu Kyytinen.