Vammaisjärjestöt haastavat: Kaikki liikkeelle luontoon

15.05.2020

Jokaisella on oikeus päästä liikkumaan luonnossa ja kokea luonnon ihmeellisyys! Haastamme kaikki liikkeelle luontoon, vaikka omaan lähimetsään.

Useiden vammaisjärjestöjen yhteistyössä järjestämä apu- ja toimintavälineiden kokeilutapahtuma keräsi viime vuonna Salmen Ulkoilualueelle Vihtiin noin 300 kävijää. Tänä vuonna tapahtumaa ei pystytä järjestämään vallitsevan koronatilanteen vuoksi, mutta tapahtuman järjestäjät haastavat kaikki liikkeelle luontoon omissa lähimaastoissaan! Ulkoilustaan voi jakaa kuvan Facebookin tapahtumasivulle.

Jokaisella on oikeus päästä liikkumaan luonnossa ja kokea luonnon ihmeellisyys! Haastamme kaikki LIIKKEELLE LUONTOON, vaikka omaan lähimetsään! Tee metsäretki tai paista vaikka tikkupullaa laavulla tai popcornia Trangialla. Postaa kuva retkestäsi FB-tapahtumaan tai Instagramiin ja Twitteriin käyttäen hashtageja #liikkeelleluontoon ja #vammaisjärjestöthaastavat.

Metsähallituksen esteettömät metsäreitit löydät osoitteesta:
www.luontoon.fi.

Esteettömiä reittejä voit tiedustella myös oman kunnan liikuntatoimesta.

Tarvitsetko toimintavälineen mukaan retkelle?

Jotta vammaiset lapset, nuoret ja aikuiset voivat nauttia luonnosta yhdenvertaisesti muiden kanssa, tarvitaan usein tukitoimia: liikunnan apu- ja toimintavälineitä, avustajia sekä ennen kaikkea oikeaa asennetta ja halua osallistumisen mahdollistamiseen.

Tarvitsetko toimintavälineen mukaan retkelle? Kehitysvammaisten Tukiliiton Malike-toiminnalla on 31.7.2020 saakka voimassa poikkeusolokampanja, jonka aikana se ei peri välinevuokria toimintavälinevuokrauksista. Kampanjalla halutaan tukea vaikeasti vammaisten henkilöiden ulkoilua ja luonnossa liikkumista sekä toimintakyvyn ylläpitoa ajalla, jolloin Malike ei voi järjestää kursseja ja tapahtumia. Lisätietoa kampanjasta ja vuokrattavissa olevista toimintavälineistä löytyy osoitteesta
www.tukiliitto.fi/malike/kokeile-toimintavalineita

Lisäksi SOLIA:n Helsingin yksikkö tarjoaa luontoliikunnan apuvälineen (nokkapyörä, maastopyörätuoli, maastokäsipyörä tai nojapyörä) ensimmäisenä varaavalle henkilöille maksutta vuokralle ajalle 2. – 9.6.2020 ajan. Varaus tehdään Jukka Parviaiselle sähköpostilla osoitteeseen jukka.parviainen@paralympia.fi. Huom. Varauksen yhteydessä pitää mainita haasteen hashtag #liikkeelleluontoon tai #vammaisjärjestöthaastavat.

Vammaisjärjestöt haastavat sinut liikkeelle luontoon. Tee metsäretki! Onnistuvatko popcornit Trangialla? Postaa kuvia tunnisteella #liikkeelleluontoon ja #vammaisjärjestöthaastavat.

Malikkeen mukana luontoon -video kertoo toimintavälineistä, pituus 4:05

Vammaisjärjestöjen yhteistyössä järjestämä tapahtuma järjestetään seuraavan kerran 29.5.2021 Salmen ulkoilualueella Vihdissä. Merkitse jo päivä kalenteriin!

Liikkeelle luontoon -haasteen sinulle heittävät yhteistyössä:
Kehitysvammaisten Tukiliiton Malike-toiminta, Suomen CP-liitto ry, Suomen Paralympiakomitea, Vammaisperheyhdistys Jaatinen ry, Leijonaemot ry:n Perhe edellä puuhun -hanke, Minua Kuullaan -hanke, Uudenmaan epilepsiayhdistys ry, Soveltava Liikunta SoveLi ry, Espoon Kehitysvammatuki ry, Kehitysvammatuki 57 ry & Pohjoinen pirtti ja Nuuksion pohjoinen portti.

Lisätietoja:
Suunnittelija Soile Honkala,
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry,
soile.honkala@tukiliitto.fi
tai 050 313 9848

Kuvassa:
Pääkaupunkiseudulla asuvat voivat suunnata liikkeelle luontoon esimerkiksi Uutelan luontopolulle. Kuvaaja Julia Honkala. Kuva otettu Malikkeen retkellä toukokuussa 2019.