Lakko vaikuttaa Tukiliiton toimintaan 1.-2.2.2024

29.01.2024

Sosiaalialan järjestöjen lakko on torstaina 1. helmikuuta ja perjantaina 2. helmikuuta 2024. Lakko vaikuttaa Kehitysvammaisten Tukiliiton toimintaan.

Toimihenkilöliitto Erto on ilmoittanut sosiaalialan järjestöjen lakosta 1.-2.2.2024. Lakko koskee myös Kehitysvammaisten Tukiliitossa tehtäviä töitä.

Lakko ei koske hengen, terveyden ja ympäristön turvaamiseksi tehtävää työtä. Lakko on laillinen ja siihen saa osallistua jokainen sosiaalialan järjestössä työskentelevä toimihenkilö siitä riippumatta, onko hän Erton jäsen vai ei.

Lakon tavoitteet eivät liity työehtosopimukseen, vaan työtaistelulla ajetaan poliittisia ja yhteiskunnallisia päämääriä.

Useita lakkoja samaan aikaan

Tammikuun loppuun ja helmikuun alkuun on tulossa paljon lakkoja. Useat ammattiliitot järjestävät lakkoja 1.–2. helmikuuta vastustaakseen hallituksen kaavailemia, työelämään liittyviä lainsäädäntöuudistuksia sekä sosiaaliturvaleikkauksia. Kyseessä on poliittinen mielenilmaus ja työtaistelutoimi.

Lakot vaikuttavat arkeen monin tavoin. Lentoliikenne pysähtyy pääosin. Myös posti on lakossa, mutta lakko ei vaikuta presidentinvaalien 2. kierroksen ennakkoäänestyskirjeisiin. Kaupoissa esimerkiksi kassoja ja palvelutiskejä voi olla tavallista vähemmän auki.  Linja-autovuoroja jää ajamatta. Perjantaina 2. helmikuuta myös junaliikenne pääosin seisahtuu.

Lakko vaikuttaa Tukiliiton toimintaan 1. – 2.2.2024.