Kysely: Erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden seksuaalisen hyvinvoinnin ja ihmissuhteiden tukeminen

02.04.2019

Valtakunnallisessa Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeessa on järjestetty ympäri Suomea erilaisia tapahtumia ja työpajoja, joissa on käsitelty seksuaalisuutta sekä ihmissuhteita.

Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeessa on tehty nyt kaksi vuotta töitä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden yksinäisyyden kokemusten vähentämiseksi. Hankkeen tapahtumissa ja työpajoissa käsitellään yksinäisyyden kokemuksia, ystävyyttä, ihmissuhteita ja seksuaalisuutta.

“Työpajoissa nousi esille, miten yksin työntekijät saattavat jäädä tilanteissa, joissa jokin seksuaalisuuteen liittyvän asian käsittely vaatisi jonkinlaista koulutusta tai konsultointia aiheeseen,” suunnittelija Veera Virta Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeesta sanoo.

On tärkeää, että erityistä tukea tarvitseva henkilö saa itselle tietoa muun muassa seksuaalikasvatuksen avulla, mutta vielä jopa tärkeämmässä roolissa on henkilön lähipiiri. Arkisessa elämässä mukana olevilla henkilöillä, kuten työntekijöillä ja omaisilla tulisi olla tietoa seksuaalisuuden vaikutuksesta hyvinvointiin ja siitä kuinka he omalta osaltaan voivat tukea erityistä tukea tarvitsevaa henkilöä esimerkiksi ylläpitämään ihmissuhteitaan.

“Seksuaalioikeuksien toteutuessa ympäristö tukee henkilöä toteuttamaan ja ilmaisemaan itseään sellaisena kuin hän on”, Veera Virta sanoo.

Kysely kehittää palveluja

Hankkeessa halutaan nyt kartoittaa, millaisia tarpeita erityistä tukea tarvitsevan henkilön lähipiirillä (läheiset, työntekijät) on seksuaalisen hyvinvoinnin ja ihmissuhteiden tukemisessa. “Kyselyn vastaukset antavat tärkeää tietoa siitä, ja voimme kehittää palveluja vielä paremmin tarpeisiin vastaaviksi,” Veera Virta kertoo.

Kyselyyn voi vastata nimettömästi ja kaikki vastaukset käsitellään luottamuksella. Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke toivoo, että kyselyn linkkiä jaetaan edelleen alan toimijoille sekä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden lähipiirille.

Kyselyyn vastausaikaa on 19.4.2019 asti. Kyselyyn pääset vastaamaan alla olevasta linkistä:

Suora linkki kyselyyn:

Jotta kukaan ei jäisi yksin

Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeen (2017 ­– 2019) ensisijaisena kohderyhmänä ovat kehitysvammaiset, autismikirjon ja muut erityistä tukea tarvitsevat henkilöt. Hanke toteutetaan yhteistyössä Sexpo-säätiön, Kehitysvammaisten Palvelusäätiön ja Autismisäätiön kanssa. Hanketta rahoittaa STEA.

Lisätietoja:
Veera Virta