KVPS: Asumisharjoittelun pajat

02.03.2021

Pajojen aiheena on onnistunut asumisharjoittelu. Pajat ovat avoimia kaikille, jotka toteuttavat asumisharjoittelua tai ovat kiinnostuneita asumisharjoittelun kehittämisestä.

Asumisharjoittelu tukee niin itsenäistymistä kuin asumisen suunnittelua ja onnistumista. KVPS toteutti kyselyn, joka osoitti, että asumisharjoittelun hyviä toimintatapoja on eri puolilla Suomea ja yhteiskehittämistä tarvitaan. Kyselyssä nousi esille mm. erillisten asumisharjoitteluasuntojen tarve, yhteistyö yli sektorirajojen sekä läheis- ja verkostoyhteistyön merkity

Kevään pajojen sisällöt on suunniteltu kyselyyn vastanneiden esille nostamien teemojen pohjalta. Asumisharjoittelun kyselyn blogikirjoituksen ja kyselyn koonnin löydät (siirry sivulle):
Asumisharjoittelusta valmiuksia itsenaiseen elamaan -blogi KVPS:n sivulla

Asumisharjoittelun pajat

Pajat toteutetaan verkossa ja voit ilmoittautua mukaan joko yksittäisiin kertoihin tai kaikille kolmelle kerralle. Tervetuloa asumisharjoittelun vertaisoppimisen pajoihin:

Tiistai 30.3.2021 kello 13 – 14.45
Henkilön oma ääni, tavoitteet ja yhteistyö asumisharjoittelun lähtökohtana.
Pajassa tutustumme toinen toisiimme ja luomme yhteisen vertaisoppimisen ympäristön. Lähdemme vahvistamaan taitojamme kuulla henkilön omaa ääntä, pysähtyen Näin minä pärjään -itsearviointivälineen äärelle. Keskustelemme myös läheis- ja verkostoyhteistyön merkityksestä onnistuneen asumisharjoittelun toteuttamisessa.

Tiistai 20.4.2021 kello 13 – 14.45
Oikeus asumisharjoitteluun ja tukea päätöksentekoon
.
Pajassa saat tietoa asumisharjoittelun taustana olevista oikeuksista ja lainsäädännöstä, sekä tuetun päätöksenteon merkityksestä. Mukana Tukiliitosta Vammaispalveluiden asiantuntija Anne Saarinen sekä Työelämän asiantuntija Kari Vuorenpää.

Tiistai 11.5.2021 kello 13 – 14.45
Asumisharjoittelun merkitys, arviointi ja hyvät käytännöt
.
Pajassa saamme näkökulmia asumisharjoittelun tavoitteellisesta toteuttamisesta. Kuulemme hyviä asumisharjoittelun toimintamalleja eri puolilta Suomea ja tutustumme valitsemiimme arviointimenetelmiin.

Lisätietoa pajoista
Katja Marjamäki