Pertti Kurikka on Kettukin vuoden taiteilija 2019

04.06.2018

Pertti Kurikan luoma hahmo, alter ego Kalevi Helvetti on muusikko, esiintyjä, runoilija, kirjoittaja ja kuvataiteilija. Hahmo sai alkunsa syksyllä 2011 c-kasettiäänitteen muodossa.

Kettuin vuoden taiteilijaksi 2019 on valittu helsinkiläinen Pertti Kurikka. Kurikka kommentoi valintaansa Kettukin Vuoden taiteilijaksi tuoreeltaan yhtyeensä omistamassa Pertin valinta -sekotavarakaupassa:

– Minusta tämä tunnustus tuntuu paremmalta. Tämä asia on erittäin hyvä ja hommat lähtee taas eteenpäin ja oikein! Olen erittäin tyytyväinen, minä olen taiteilija! Minun työt ovat pelottavia, jotkut saattavat nähdä painajaisunia ja saada unihalvauksia, jossa sänky lähtee lentoon.

Pertti Kurikka on monipuolinen taiteilija

Pertti Kurikka on monipuolinen taiteilija, jonka elämäntyö on erittäin merkittävä ja hakee vertaistaan kansainvälisestikin. Erikoislaatuinen ura punkyhtye Pertti Kurikan nimipäivissä ja saavutukset musiikkialalla jäävät historiaan. Kurikka yhtyeineen on vaikuttanut suomalaisessa yhteiskunnassa koko vammaisliikkeen kehitykseen.

Pertti Kurikka aloitti työskentelyn Lyhty ry:n Musiikkityöpajassa vuonna 2004. Hän toimi Musiikkityöpajan basistina ja kitaristina erilaisissa cover-kokoonpanoissa. Vuoden 2008 lopulla Pertin ympärille kasattiin punk-rockia soittava bändi, Pertti Kurikan Nimipäivät.

Pertti Kurikan Nimipäivät toimi vuosina 2008 – 2016, päättyen Pertin 60-vuotispäivään ja hänen eläkkeelle siirtymiseen. PKN teki useita levytyksiä ja satoja keikkoja ympäri maailman. Parhaiten PKN muistetaan kahdesta dokumenttielokuvasta (Kovasikajuttu 2012, Tokasikajuttu 2017, Mouka Filmi) ja Suomen euroviisuedustuksesta vuonna 2015.

Kalevi Helvetin teokset Vaarallinen krokotiili, 2016 ja Kuristajat, 2016. Tussi paperille. Mäntän kuvataideviikot 2016. Kuvaaja JT.

Kalevi Helvetti kertoo peloista huumorilla

Pertti Kurikka on aina ollut kiinnostunut piirtämisestä sekä kauhutematiikasta.

Hänen alter egonsa Kalevi Helvetti sai alkunsa syksyllä 2011 c-kasettiäänitteen muodossa. Kalevi Helvetti on muusikko, esiintyjä, runoilija, kirjoittaja ja kuvataiteilija. Kalevi Helvetin täynnä tunnetta olevat makaaberit kuvat kertovat usein huumorin höystämänä sisäisistä peloista.

Lukuisten live-esiintymisien lisäksi Kalevi Helvetillä on ollut aiemmin yksityisnäyttely. Mäntän kuvataideviikoille Kalevi Helvetti valittiin vuonna 2016. Vuonna 2014 Kalevi Helvetin runoista ja piirustuksista julkaistiin kirja..

– Taide on siitä hyvä asia että sitä voi tehdä omassa kodissakin. Kotona yleensä piirrän mono- ja stereolaitteita, televisioita, autoja, kuorma-autoja, traktoreita ja tiejyräkarhuja. Kauhujuttuja en piirrä kotona. Niitä piirrän silloin, kun muuntaudun Kalevi Helvetiksi. Kotona minä olen Pertti.

Kettukin Vuoden taiteilija

Kettukin Vuoden taiteilijoita on valittu vuodesta 2004 saakka.

Tunnustus tuo esiin omaäänisiä taiteilijoita. Vuoden taiteilijalle järjestetään yksityisnäyttely ja myönnetään tuhannen euron stipendi, jonka mahdollistaa Assi ja Erkki Liikasen nimikkorahasto Kansan Sivistysrahastossa.

Kettukin Vuoden taiteilijoita on nimetty vuodesta 2004. Useimmiten tunnustuksen on saanut suomalainen kuvataiteilija. Kettukista kerrotaan, että poikkeuksia on kuitenkin tehty myös aiemmin. Vuonna 2009 valittiin tanskalainen Kenneth Rasmussen ja 2013 OmaPolku ry:n puupiirrosgrafiikan ryhmä Kettukin Vuoden taiteilijaksi.

Kettukin Vuoden taiteilijat

2019 Pertti Kurikka
2018 Antero Laine
2017 Hanna Keynäs
2016 Pasi Soukkala
2015 Harri Blomberg
2014 Tiina Elina Nurminen
2013 Omapolku ry:n puupiirrosgrafiikan ryhmä
2012 Miia Ruohonen
2011 Jukka-Pekka Levy
2010 Matti Rauhaniemi
2009 Kenneth Rasmussen
2008 Jack Heiskanen
2007 Paul Gustafsson
2006 Kirsi Mikkonen
2005 Tuula Rantanen
2004 Tuomas Korhonen

Lähde Kettuki
www.kettuki.fi

Kuvassa Kalevi Helvetti kertoo kauhutarinaa yleisölle. Kuvaaja Jaana Teräväinen.