Kettuki: Taiteilijamatrikkelissa jo yli 30 taiteilijaa

24.03.2020

Kettukin taiteilijamatrikkeli edistää erityistä tukea tarvitsevien taiteilijoiden mahdollisuuksia tulla nähdyksi.

Kettukin taiteilijamatrikkeli on tietokanta, josta löytyy tietoa erityistä tukea tarvitsevista taiteilijoista ja heidän tekemästään taiteesta. Taiteilijoita on esittelyssä mukana jo 33. Nettisivuilta löytyy taiteilijan esittely, kuvia teoksista, CV, ja tieto siitä mistä taiteilijan teoksia voi hankkia.

Netissä kuka vain voi selata taiteilijoiden esittelyjä. Varsinainen työkalu matrikkeli on kuraattoreille, museoille, rahoittajille ja galleristeille, kun he etsivät eri puolilla Suomea asuvia erityistä tukea tarvitsevia taiteilijoita ja heidän taidettaan.

Kettukin taiteilijamatrikkeli edistää omalta osaltaan tekijöiden mahdollisuuksia tulla nähdyksi taiteilijoina ja siten yhdenvertaisuutta taiteen kentällä. Matrikkeli vastaa myös kasvavaan kansainväliseen kiinnostukseen erityistä tukea tarvitsevien taiteeseen. Haku matrikkeliin on avoinna seuraavan kerran tammikuussa 2021.

Kettukin valtakunnallinen taiteilijamatrikkeli julkaistiin vuonna 2019 yhteistyössä Vertaistaiteilijat-hankkeen kanssa. Vertaistaiteilijat-hankkeen (2018 – 2020) tavoitteena on edistää erityistä tukea tarvitsevien taiteilijoiden työelämäosallisuutta ja tuottaa työvälineitä kohti yhtä ja yhteistä taidemaailmaa. Vertaistaiteilijat-hanketta hallinnoi Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry.  Hanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuella.

Tutustu matrikkeliin täällä:

Lähde: Kettuki

Kuvassa Kettukin vuoden 2019 taiteilija Kalevi Helvetin teokset Vaarallinen krokotiili, 2016 ja Kuristajat, 2016. Tussi paperille. Mäntän kuvataideviikot 2016.