Kela-tärpit sai Vuoden selväsanainen -palkinnon

17.10.2018

Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen valitsi Vuoden selväsanainen -kilpailun voittajan esiraadin valitseman kolmen ehdokkaan joukosta. Palkinnon sai Kela-tärpit. Se on Jääskeläisen mielestä onnistunut ja kekseliäs keino viestiä etuuksista. Henkilökohtaisesti puhuttelevat tärpit ovat kielelliseltä selkeydeltään ja sisällölliseltä ymmärrettävyydeltään erinomaisia.

Voittaja julkistettiin Selkeän kielen päivän tilaisuudessa.

Monta hyvää hanketta

Muut esiraadin poimimat kärkiehdokkaat olivat Turvallisuus- ja kemikaaliviraston verkkosivujen selkeytyshanke sekä Verohallinnon Valmis-hanke, jotka yltivät kilpailussa kunniasijoille. Lisäksi kilpailussa sai kunniamaininnan Ulosottolaitoksen asiakasviestinnän työryhmä pitkäjänteisestä asiakaskirjeiden uudistamisesta. Esiraadissa olivat mukana Avoin hallinto -hankkeen, Kotimaisten kielten keskuksen, Kuntaliiton, Selkokeskuksen ja Suomen Journalistiliiton edustajat.

Palkinto luovutettiin Selkeän kielen päivän tilaisuudessa 11.10.2018.

Selväsanaisesti eteenpäin

Palkintoseremoniassa Kela-tärppien tekijöille ojennettiin mattopiiska tunnustukseksi ansiokkaasta virkakielen tomuttamisesta. Kaikki ehdokkaat saivat kukan ja kunniakirjan. Vuoden selväsanainen -kilpailun ehdokkaista voi lukea enemmän kilpailun verkkosivuilta. Sivulla voit tutustua kekseliäisiin hankkeisiin.

Seuraavan kerran Vuoden selväsanainen -kilpailu järjestetään hyvän virkakielen edistäjille vuonna 2020. Vuonna 2019 palkinto jaetaan selkokielen edistämisestä.