Kela pyytää tulkkauspalvelun asiakkaita päivittämään tietonsa

28.11.2017

Kela pyytää vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun asiakkaita ilmoittamaan tulkkaustarpeensa ja tulkkaustilauksiin vaikuttavat asiakastiedot.

Kela on lähettänyt vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun asiakkaille marraskuun puolivälissä kirjeen palveluun tulevista muutoksista. Kirjeen mukana asiakas saa uuden asiakastietolomakkeen, joka tulee täyttää ja palauttaa Kelaan. Lomakkeen voi myös tulostaa Kelan verkkosivuilta. Kirjeessä on myös Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen uudet alueelliset yhteystiedot, jotka tulevat käyttöön 1.1.2018.

Palvelun keskeisin uudistus on, että kaikki asiakkaat voivat halutessaan ottaa käyttöön henkilökohtaisen tulkkilistan, jonka perusteella tulkkeja välitetään. Jos asiakas haluaa ottaa käyttöön henkilökohtaisen tulkkilistan, hän voi ilmoittaa siitä asiakastietolomakkeella. Lista laaditaan yhteistyössä Kelan kanssa.

Kela neuvoo, että tulkkilistan tekeminen kannattaa aloittaa tutustumalla oman alueen palveluntuottajiin. Lista palveluntuottajista löytyy Kelan verkkosivuilta. Palveluntuottajien omilla sivuilta löytyy tiedot tulkeista.

Asiakas voi tilata tulkin avuksi asiakastietolomakkeen täyttämisessä. Ohjausta ja neuvontaa saa myös Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksesta.

Tulkkien välitys vuoden 2018 tilauksiin alkaa 4.12.2017.

Jos olet uusi asiakas,
hae ensin oikeutta tulkkauspalveluun.

Lisätietoa tulkkauspalveluista voit lukea Kelan sivulta osoitteesta
www.kela.fi/vammaisten-tulkkauspalvelut

Lue lisää kommunikaation tuesta Tukiliiton sivulla

Oikeus vuorovaikutukseen ja kommunikaatioon kuuluu jokaiselle. Toimiva kommunikaatio edistää puhevammaisen henkilön mahdollisuuksia osallistua, välittää tietoa sekä olla kanssakäymisissä toisten ihmisten kanssa. Tältä sivustolta löydät tietoa kommunikoinnin tukitoimista, apuvälineistä sekä puhevammaisten tulkkauspalvelusta.

Lue lisää Tukiliiton sivulta
www.tukiliitto.fi/tuki-ja-neuvot/tukeakommunikointiin/