Kela: Postilakko voi viivästyttää Kelan etuuksia

11.11.2019

Lakko voi viivästyttää asiakkaiden Kelaan lähettämiä hakemuksia, liitteitä ja lisäselvityksiä. Hakemusten viivästymisen vuoksi on mahdollista, että erityisesti työttömyysetuuksien ja toimeentulotuen maksaminen myöhästyy.

Lakko alkoi maanantaina 11.11. Lakko voi viivästyttää myös Kelan postittamien etuuspäätösten saapumista. Päätökset näkyvät kuitenkin Kelan verkkoasiointipalvelussa, eikä viive postinkulussa vaikuta asiakkaalle myönnetyn etuuden maksupäivään.

Kela tiedottaa, että mikäli mahdollista, hakemukset kannattaa täyttää ja liitteet lähettää Kelan verkkopalvelussa. Asiointipalvelussa voi tarkistaa myös oman hakemuksen käsittelytilanteen. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Kelan palvelupisteissä annetaan ohjausta verkkoasiointiin.

Jos asiakas ei voi asioida verkossa, Kelan palvelunumeroihin voi tehdä suullisen hakemuksen. Hakemukset voi myös toimittaa Kelan palvelupisteisiin.

Kelan palvelunumeroita:

Asumisen tuet 020 692 201