Teemaviikolla lähetetään Kohtaa mut -kortteja

23.11.2020

Teemaviikko on 1. – 7. joulukuuta, ja silloin puhutaan toimeentulosta. Korona-aikana pidämme tempauksissa huolta turvallisuudesta. Järjestäänkö teillä korttitempaus? Kortteja voi tilata Tukiliitosta.

Teemaviikkoa vietetään taas joulukuun alussa. Viikon slogan on ”Irti köyhyydestä. Työstä palkkaa”.

Korona-aikanakin voi järjestää tempauksia, joissa viikon teemaa tuodaan esille, kunhan turvallisuudesta pidetään huolta. Muistakaa hyvä käsihygienia ja noudattakaa turvavälejä. Tukiliiton sivulta löydät videon ja selko-ohjeet kasvomaskin käytöstä.

”Poikkeuksellisesta ajasta huolimatta yhdistykset ja muut toimijat ovat lähteneet hienosti mukaan Teemaviikon tapahtumiin ja keksineet tapoja toimia,” suunnittelija Soilikki Alanne Tukiliitosta kertoi marraskuun alussa. ”Monella paikkakunnalla tapahtuu!”

Monenlaista on luvassa: Suonenjoen Kehitysvammaisten tuki ry kuvaa porukoiden mietteitä ja julkaisee videoklipit sekä valokuvat teksteineen yhdistyksen Facebook-sivulla. Ylämyllyllä on improvisaatioteatteria pihalla, Nummelassa pihalle saapuu muusikko. Hyvinkäällä kirjaston näyttelyssä kerrotaan tekstein ja kuvin kehitysvammaisten ihmisten kokemuksia työstä ja toimeentulosta. Merikarvia järjestää Facebook Livessa ”riahan”. Facebookissa voi myös seurata Tukiliiton vartin pituisia, selkeästi puhuttuja tietoiskuja:

Ilmoita oma tapahtumasi. Mukana Teemaviikolla: Alajärvi, Hankasalmi, Helsinki, Huittinen, Hyvinkää, Hämeenlinna, Hämeenkyrö, Jalasjärvi, Joensuu, Kauhajoki, Kuopio, Lehtimäki, Lieksa, Merikarvia, Mikkeli, Nummela, Nurmes, Orimattila, Oulu, Pielavesi, Pori, Pudasjärvi, Riihimäki, Rovaniemi, Salo, Sastamala, Suonenjoki, Sysmä, Tampere, Vaala, Varkaus, Vihti, Ylitornio, Ylämylly, Ähtäri ja Äänekoski! #siksitukiliitto #tukiyhdistys #kohtaamut

”Muistutamme järjestäjiä, että voitte siirtää tapahtumat toiseen ajankohtaan, jos muuttunut koronatilanne niin vaatii,” Soilikki Alanne sanoo. Maksettua tukea ei palauteta Tukiliitolle, vaan se käytetään uudessa ajankohdassa.

Teemaviikolla voi olla vaikea tavata esimerkiksi päättäjiä, mutta voimme lähestyä heitä omilla, itsetehdyillä korteilla. Mitä teillä kirjoitetaan tai piirretään korttiin?

Kohtaa mut -kortti on ”tyhjä”, joten siinä on reilusti tilaa omille viesteille, kirjoituksille ja piirroksille.

Korttitempaus

Pienellä porukalla voi järjestää korttitempauksen. Tempauksen voi järjestää sopivana ajankohtana myös Teemaviikon jälkeen.

1.
Voit tilata Tukiliitosta valmiita korttipohjia. Valmiit korttipohjamme ovat A4-kokoisia, joten niissä on reilusti tilaa piirtää tai kirjoittaa. Varaa iloisia värejä. Kortteihin tarttuvat niin tussit kuin puuväritkin.

2.
Kutsu koolle sopivan pieni porukka, varaa pientä naposteltavaa ja virkistävää juotavaa. Olisiko teemaviikolla sopiva aika maistella jo joulutorttuja ja glögiä?

Kirjoitatteko kortteihin vai piirrättekö niihin? Valitkaa teema:

A) Haluatteko tehdä porukalla korttikampanjan kunnan päättäjille? Mitä haluatte kertoa toimeentulosta muille ihmisille? Toimeentulosta löydätte materiaalia Tukiliiton sivulta.

B) Korona-aika saattoi tehdä monesta yksinäisen. Voitte tehdä ja lähettää kortteja läheisille, kavereille ja rakkaille. Ajattelen nyt sinua, #kohtaamut

3)
Kun kortit ovat valmiina, napatkaa vaikka kännykällä kuvia tekijöistä kortteineen tai pelkistä korteista. Jokainen kortti on kuvan arvoinen. Jakakaa kuvat somessa tunnisteella #kohtaamut, niin olette mukana yhteisellä teemaviikolla.

Haluatteko lähettää kortit vai tehdä niistä näyttelyn? Kysykää paikallista kirjastoa, pankkia tai muuta toimijaa yhteistyökumppaniksi näyttelyä varten. Kortit voi laittaa esille myös näyteikkunaan.

Kohtaa mut -korttipohjia voi tilata (10/20/30 kappaleen erissä) Tukiliitosta sähköpostilla osoitteesta
teemaviikko@tukiliitto.fi.

Julkilausuma

Me Itse -yhdistys on laatinut viikon julkilausuman, jonka nimi on myös ”Irti köyhyydestä. Työstä palkkaa”. Tapahtumasuunnittelun tueksi tehdyn julkilausuman voit ladata tästä linkistä (pdf)
tästä linkistä

Julkilausuma on myös sivulla:
tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko

Julkilausumassa todetaan, että kun vammainen opiskelija valmistuu, hän ei pääse työelämään. Liian usein vammainen nuori ohjataan suoraan työkeskukseen tai hän joutuu tehtäviin, jotka eivät vastaa juuri hankittua ammattia. Kaikilla tukea tarvitsevilla ihmisillä pitää olla oikeus työhönvalmentajan palveluihin.

Tuen haku on päättynyt

Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistykset ja Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät ja muut toimijat voivat hakea taloudellista tukea teemaviikon tapahtumia varten.

Totuttuun tapaan teemaviikkoa varten voi hakea pientä taloudellista tukea. Poikkeuksellisesti 2020 tuen hakuaika päättyy vasta marraskuun 20. päivä. Varmistus tuen myöntämisestä tehdään pian, ja tukea voidaan myöntää myös etukäteen.

Tuen antavat Kehitysvammaisten Tukiliitto ja Kehitysvammaisten Palvelusäätiö. Tukiliiton osuus Pieni ele -keräyksen tuotosta käytetään Teemaviikon tapahtumien tukemiseen.

Avustus on tarkoitettu ensisijaisesti tukiyhdistysten ja paikallisten Me Itse -ryhmien yhteisiin tempauksiin. Tuen myöntämisessä kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin

• Teeman huomioiminen.
  • Yhteistyö eri toimijoiden kesken.
  • Kehitysvammaisten henkilöiden ja Me Itse -ryhmien osallistuminen ideointiin ja järjestelyihin.
  • Perinteisten tapahtumien ”uudistaminen”.
  • Vaikuttaminen ja näkyminen omalla paikkakunnalla (Korttikampanja paikalliseen lehteen!)
  • Kulut.

Tempauksia kannattaa järjestää omien yhteistyökumppanien kanssa.

Kehitysvammaisten ihmisten viikko eli Teemaviikko

Teemaviikko on aina 1. – 7.12. Viikon aikana vietetään Kansainvälistä vammaisten päivää 3.12. ja Vapaaehtoisten päivää 5.12.

Tukiliitosta voi tilata Kohtaamut-korttipohjia, joihin voi itse piirtää, kirjoittaa tai askarrella terveisiä. Korttipohjia voi tilata sähköpostilla osoitteesta
teemaviikko@tukiliitto.fi.

Esimerkki korttikampanjasta ja budjetista (saa lainata)
www.tukiliitto.fi/tapahtuma/korttikampanja

Teemaviikon kotisivu:
tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko

Kuvassa Päivi Kaltio ja Jussi Rantala Teemaviikon Kohtaa Mut -yhteistapahtumassa 4.12.2018 Iltalinjalla Tampereella. Kuvaaja Laura Vesa.