Kansainvälinen FASD-päivä 9.9.

27.08.2018

Nuorten FASD-aikuisten tapaaminen on 9.9.2018 Helsingissä. Tampereella aloittaa FASD-nuorten ja aikuisten vertaistukiryhmä syyskuun lopulla.

Kansainvälistä FASD-päivää vietetään joka vuosi 9.9. muistuttamaan yhdeksän kuukauden raittiudesta raskausaikana.

Tukiliiton FASD-vertaistukiryhmä syksyllä

Ryhmä on tarkoitettu nuorille ja nuorille aikuisille. Diagnoosia ei tarvitse olla, epäily riittää. Ryhmässä osallistujat saavat mahdollisuuden jakaa lastensuojelupolkunsa ja FASD-diagnoosiin liittyviä asioita muiden samaa kokeneiden ja saman diagnoosin omaavien kanssa. Osallistumalla nuori voi saada kokemuksen, ettei hän ole ainoa FASD-nuori / aikuinen.

Tapaamiskerrat noin klo 10 – 16: la 29.9, la 13.10, la 27.10, la 17.11 ja la 1.12.2018. Kokoonnumme Tulppaanitalossa Tampereella (Pinninkatu 51).

Lue lisää ryhmästä sivulta:
www.tukiliitto.fi/tapahtuma/fasd-vertaistukiryhma

Nuorten FASD-aikuisten tapaaminen 9.9.2018

FASD Suomi -verkosto järjestää nuorten FASD-aikuisten tapaamisen 9.9.2018 Helsingin Pasilassa. Rennossa tapaamisessa lounastetaan yhdessä, tutustutaan ja vaihdetaan kuulumisia. Tapahtuma ja ruokailu on maksuton. Osallistujien matkat korvataan.

Kun ilmoittaudut tapahtumaan, muista kertoa mistä päin tulet ja millä kulkuneuvolla. Tulemme sinua vastaan! Kerro myös, jos tulet suoraan paikan päälle. Ilmoittautumiset 31.8.2018 mennessä.

Katre Kauhanen, puh. 050 313 5308
katre.kauhanen@kvl.fi
Projektisihteeri, Kehitysvammaliitto ry

Kelan FASD-sopeutumisvalmennuskurssi joulukuussa 2018

Kelan FASD-sopeutumisvalmennuskurssi on tarkoitettu alle kouluikäisille ja koulunsa aloittaville ja alakoululaisille. Perhekurssin kohderyhmänä ovat lapset, joilla on FASD, josta aiheutuu kuntoutuksen tarve.
3. – 7.12.2018, paikka Verve Lahti.  Kurssin numero Kelan järjestelmässä on 72455.
Kurssi Kelan sivuilla

MAHTI-kurssi (FASD) 2019

MAHTI-kurssi on tarkoitettu vähän tukea tarvitseville aikuisille, joilla on FASD. Diagnoosia ei tarvitse olla, pelkkä epäilys riittää. Kurssilla ei ole hoitohenkilökuntaa eikä yövalvontaa. Valtakunnalliselle kurssille voi hakea ympäri Suomea. Aloituskurssi 7. – 10.2.2019 ja jatkokurssi 24. – 26.5.2019. Lue lisää Tukiliiton sivulta
www.tukiliitto.fi/tapahtuma/fasd-kurssi-aikuisille

Liity FASD Suomi -verkostoon

Kehitysvammaliitto on perustanut valtakunnallisen FASD Suomi -verkoston. Verkostotyöskentelyn tavoitteena on

• vahvistaa FASD-osaamista
  • levittää tietoa sikiöaikaisesta alkoholialtistuksesta ja sen vaikutuksista
  • kehittää tarvittavia tuki- ja kuntoutuspalveluja
  • parantaa FASD-lasten, -nuorten ja -aikuisten asemaa yhteiskunnassa.

Verkosto tarjoaa tietoa, kontakteja ja yhteistyöfoorumin. Liity verkostoon:
www.kehitysvammaliitto.fi/liity-fasd-suomi-verkostoon

FASD Suomi Facebookissa:
www.facebook.com/fasdsuomi

FASD

Lyhenne FASD tarkoittaa alkoholialtistuksen aiheuttamien vaikutusten kirjoa. Alkoholin käytön turvallista rajaa raskauden aikana ei tunneta. Riskiin vaikuttavat jokaisen kohdalla myös perinnölliset tekijät, jotka voivat lisätä sikiövaurion alttiutta.

Raskaudenaikaisella alkoholinkäytöllä voi olla vakavia seurauksia syntyvän lapsen terveydelle. Verkkopalvelu Vernerin mukaan FASD-lasten ja -nuorten kehityksen pulmat näkyvät oppimisen, ymmärtämisen ja käyttäytymisen osa-alueilla. Tyypillisiä ovat erilaiset keskittymisen ja tarkkaavuuden ongelmat sekä käyttäytymiseen liittyvät erityispiirteet, kuten vaikeudet arvioida tilanteita ja sosiaalisia vihjeitä. FASD-oireyhtymiä ei välttämättä tunnisteta eikä oireilevilla lapsilla ja nuorilla välttämättä ole diagnoosia, joka selittäisi heidän käytöstään.

Kehitysvammaliitto kutsuu #99piknik-tempaukseen

Kehitysvammaliitto kutsuu mukaan tempaukseen: “Tue FASD-tietoisuuden lisäämistä järjestämällä oma alkoholiton 99piknik kansainvälisenä FASD-päivänä 9.9. Postaa kuva 99piknikistäsi Instagramiin häshtägillä #99piknik tai lähetä kuva FASD Suomi Facebook-sivulle, niin osallistut arvontaan, jossa on palkintona 50 euron arvoinen lahjakortti, jolla voi ostaa vaikka lisää piknik-herkkuja.”