Jyväskylässä tutkitaan vammaisten ja viittomakielisten taiteilijoiden asemaa

03.07.2018

Tutkimuksessa kerätään tietoa Suomessa asuvista taiteilijoista kaikilta taiteen aloilta musiikista kirjallisuuteen ja kuvataiteesta sirkukseen. Osallistumisaikaa tutkimukseen on jatkettu 15.7. asti!

Kirjoituspyyntö luettuna videolla YouTubessa.
Videolla on ymmärtämistä helpottavia kuvia ja tekstitys.

Jyväskylän yliopistossa kulttuuripolitiikkaa opiskeleva Outi Salonlahti tekee pro gradu -tutkimusta vammaisten ja viittomakielisten taiteilijoiden asemasta suomalaisella taide- ja kulttuurikentällä. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa taiteilijan uraan liittyvistä mahdollisuuksista ja haasteista vammaisen ihmisen näkökulmasta. Tarkoituksena on antaa kehitysehdotuksia taidekentälle ja parantaa vammaisten taiteilijoiden yhdenvertaisuutta. Lisäksi tavoitteena on kerätä tietoa vammaispoliittisesta taiteesta ilmiönä, sekä sen historiasta ja roolista osana Suomen vammaispoliittista liikettä ja aktivismia.

Tutkimuksessa tarkastellaan ihmisen koko elämänkaarta. Matka taiteilijaksi alkaa usein jo lapsena, sillä esimerkiksi taiteen harrastaminen voi vaikuttaa myöhemmin ammatinvalintaan sekä siihen, millaisiin korkeakouluihin on mahdollista hakea ja päästä sisään.

Tutkimus kerää vammaisten ja viittomakielisten taiteilijoiden elämäntarinoita kaikilta taiteen aloilta. #kuvataide #sirkus #kirjallisuus

Tutkimuksessa kerätään tietoa Suomessa asuvista taiteilijoista ja kaikilta taiteen aloilta.

– Kerään taiteilijoiden tarinoita kaikilta taiteen aloilta, esimerkiksi kuvataiteen, musiikin, kirjallisuuden, teatterin, sirkuksen, tanssin, performanssitaiteen, sarjakuvan ja elokuvan aloilta. Voit lähettää tarinasi myös siinä tapauksessa, jos olet taidealan opiskelija ja tavoitteenasi on työskennellä taiteilijana. Lisäksi voit lähettää tarinasi vaikka olisit jo lopettanut taiteilijana työskentelyn. Tärkeää on, että työskentelet, olet työskennellyt tai aiot työskennellä pääasiallisesti taiteilijana, Outi Salonlahti sanoo.

Meneillään olevassa elämäntarinoiden keruussa taiteilijoita pyydetään kirjoittamaan elämästään vapaamuotoinen tarina siitä, miten heistä tuli taiteilijoita ja millaista taiteilijana työskenteleminen on ollut. Tarinoiden keruun lisäksi taiteilijoita haastatellaan syksyllä 2018.
– Mikäli et halua tai voi kirjoittaa, voit lähettää minulle myös äänitteen tai videon, jolla kerrot tarinasi. Voin myös mahdollisesti tulla äänittämään tarinasi tai kirjoittamaan sen ylös. Ota minuun yhteyttä, mikäli haluaisit kertoa tarinasi muulla tavoin kuin kirjoittamalla, Salonlahti sanoo.

Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota saavutettavuuteen. Esimerkiksi elämäntarinoiden kirjoituspyyntö on julkaistu kolmella kielellä videoina, joilla on mukana ymmärtämistä helpottavia kuvia ja tekstitys. (Kts. esim. Kirjoituspyyntö luettuna ääneen suomeksi YouTubessa).  Tutkimukseen voi osallistua suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, lisäksi myös viittomakielillä tulkin avulla. Käytettävät verkkolomakkeet ovat esteettömiä ja tutkimuksen tulokset pyritään julkaisemaan useassa muodossa, kuten selkokielellä, viittomakielellä ja esteettömänä tiedostona.

Outi Salonlahti on kulttuurituottaja (AMK) ja opiskelija kulttuuripolitiikan maisteriohjelmassa Jyväskylän yliopistossa. Lisäksi hän on suunnittelija ja saavutettavuusasiantuntija Kulttuuria kaikille -palvelussa. Kulttuuria kaikille -palvelu / Yhdenvertaisen kulttuurin puolesta ry edistää kulttuurialan yhdenvertaisuutta.

Osallistumisaikaa tutkimukseen on jatkettu 15.7. asti!

Lisätietoja, tukikysymysten pyyntö:
Outi Salonlahti
outi.m.salonlahti@student.jyu.fi
International Master’s Degree Programme in Cultural Policy
Jyväskylän yliopisto

Kuvassa yksityiskohta Antero Laineen teoksesta Ketut illanhämyssä, 2015, akryylimaalaus kankaalle 80 x 100,2 mm.