Henkilökohtaisen avun paraati 11.6.2019, Helsinki (ohjelma)

07.06.2019

Henkilökohtaiset avustajat, henkilökohtaisen avun käyttäjät kannatusjoukkoineen kerääntyvät 11.6.2019 Helsinkiin juhlistamaan tänä vuonna 10 vuotta täyttävää henkilökohtaista apua ja näyttämään, mikä voima avussa piilee.

Henkilökohtainen apu on monelle vammansa vuoksi apua tarvitsevalle ensisijainen itsemääräämisoikeuden ja itsenäisen elämän perusta. Se toteuttaa oikeutta vapauteen ja turvaa päivittäiset toimet, mutta se on paljon muutakin. Henkilökohtainen apu avaa oven maailmaan: se mahdollistaa opiskelun ja työelämän, harrastukset ja ihmissuhteet – ylipäänsä kuulumisen yhteisöön ja yhteiskuntaan.

Henkilökohtaiset avustajat tekevät tärkeää työtä sydämellä ja ajatuksella. He mahdollistavat sitoutumisellaan ja osaamisellaan vammaisen ihmisen itsenäisen elämän. Henkilökohtaisten avustajien työ saattaa olla usein ulkopuolisille huomaamatonta, vaikka avun saajalle se onkin kaiken toiminnan avain.

Yhdessä henkilökohtaisen avun asialla!

Henkilökohtaisen avun kentän erilaiset toimijat haluavat näyttää kaikille, mistä meidät on tehty: elinvoimasta ja ylpeydestä! Kokoonnumme yhteen ja kutsumme kaikki muutkin mukaan ensimmäiseen henkilökohtaisen avun juhlakulkueeseen. Näytetään, että me olemme ja me toimimme!

Henkilökohtaisen avun paraati järjestetään 11.6.2019. Tapaamme Helsingin Kampin Narinkkatorilla klo 14 ja sieltä marssimme kulkueena eduskuntatalolle.

Narinkkatori alkaen klo 14

• Paraatin suojelijan tervehdys, Paula Risikko
  • Resonaarigroup musisoi
  • Avustaja Tiitta Suomalaisen ja työnantaja Raila Riikosen puheenvuorot
  • JHL:n puheenjohtajan Päivi Niemi-Laineen ja Heta-liiton varapuheenjohtajan Elina Niemisen puheenvuorot
  • Paraatin järjestäytyminen

Henkilökohtaisen avun paraati lähtee liikkeelle klo 15.
Eduskuntatalon edusta alkaen n. klo 15.20, jossa keskustelua eduskuntaryhmien kanssa.
Tilaisuus päättyy klo 16.

Tapahtumassa on nollatoleranssi rasismille, syrjinnälle, vihapuheelle, väkivallalle ja kaikenlaiselle kiusaamiselle.

Lue lisää tapahtuman Facebook-sivulta:
www.facebook.com/henkilokohtaisenavunparaati

Tapahtuman järjestävät

Assistentti.info, Heta – Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien Liitto ry, Helsingin Invalidien Yhdistys ry, Invalidiliitto ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö, Näkövammaisten liitto ry sekä Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry

Henkilökohtaisen avun paraati järjestetään 11.6.2019. Tapaamme Helsingin Kampin Narinkkatorilla klo 14, tule mukaan juhlakulkueeseen eduskuntatalolle.