FASD-kurssi aikuisille

01.11.2018

Tukiliitto järjestää 2019 sopeutumisvalmennuskurssin, joka on tarkoitettu sikiöaikana alkoholille altistuneille eli henkilöille, joilla on FASD.

Diagnoosia ei tarvitse olla, pelkkä epäilys riittää. Kurssi on vähän tukea tarvitseville aikuisille. Kurssilla ei ole hoitohenkilökuntaa eikä yövalvontaa.

Kurssilla käsitellään FASDin vaikutusta omaan arkeen ja vahvistetaan itsetuntoa. Kurssin tavoitteena on lisätä osallistujien tietoa ja ymmärrystä sekä antaa vertaistukea ja voimavaroja.

Aika: Aloituskurssi 7. – 10.2.2019 ja jatkokurssi 24. – 26.5.2019.

Paikka: Tulpaanitalo, Pinninkatu 51, 33100 Tampere.

Hinta: Kurssi on maksuton.

Kurssit ovat valtakunnallisia. Mukaan voit hakea ympäri Suomea.

Kursseille haetaan pareittain

Tämä tarkoittaa, että jokaisella kurssilaisella on lähi-ihminen, joka osallistuu myös kurssikokonaisuuteen. Lähi-ihminen ei tule mukaan kurssille. Lähi-ihmisen tehtävänä on tukea kurssilaista kurssiin liittyvissä käytännönasioissa ja välitehtävässä.

Lähi-ihmisen rooli on tärkeä. Lähi-ihmisenä voi toimia joku, kuka on osallisena kurssilaisen arkeen. Hän voi olla esimerkiksi ystävä, omainen tai työntekijä.

Lähi-ihmiset suorittavat kurssia verkossa

Lähi-ihminen suorittaa omaa kurssiaan helmi- ja toukokuun välisenä aikana. Kurssiin liittyvät tehtävät voi suorittaa itselle sopivana ajankohtana. Verkkokurssi antaa tietoa oireyhtymästä sekä lisää ymmärrystä.

Kurssi tarjoaa tukea lähi-ihmisten rooliin. Kurssi edellyttää lähi-ihmiseltä tietokoneen käyttömahdollisuutta ja internetin peruskäyttötaitoja.

Voit hakea kurssille, jos

• sinulla on FASD, sinä tai lähipiirisi epäilee, että sinulla voisi olla FASD
  • olet täyttänyt 18 vuotta ja
  • sinulla on lähi-ihminen, joka sitoutuu kurssin toimintoihin.

Voit hakea kurssille sähköisellä lomakkeella. Hakuaika on 7.1.2019 saakka.

Lisätiedot kurssista:
www.tukiliitto.fi/toiminta/mahti/hae-aikuisten-kurssille

Kurssi toteutetaan yhdessä Kehitysvammaliiton FASD-työn kanssa.

Dokumentti: Lindan kaipuu (YLE)

Osa 1/2. Linda Raitiolla oli syntyessään alkoholimyrkytys, aivoverenvuoto ja sikiön alkoholioireyhtymä eli FAS. Lindan äiti oli alkoholisti, ja siksi Linda pakkohuostaanotettiin heti synnyttyään. Äiti ja tytär eivät ole sen jälkeen tavanneet, vaan Linda on kasvanut sijaiskodissa Paraisilla kolmen muun huostaanotetun tytön kanssa.
Toimittaja: Kati Grönholm. Pituus 28 minuuttia.
Voit katsoa dokumentin YLE Areenassa sivulla: