Ensimmäiset Europe in Action 2021 -konferenssin esiintyjät on julkaistu

19.04.2021

Ensimmäiset konferenssin esiintyjät on julkistettu. Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru toimii konferenssin virallisena suojelijana.

Tervetuloa Europe in Action 2021: Skills – Taidot -konferenssiin 8.–11.6.2021! Teema on tänä vuonna SKILLS – Taidot. Nelipäiväinen virtuaalikonferenssi kutsuu yhteiseen keskusteluun kehitysvammaiset ihmiset, heidän läheisensä ja ammattilaiset keskustelemaan yhdessä ihmisten yhdenvertaisista mahdollisuuksista työllistyä ja osallistua kansalaisina yhteiskuntaan. Ohjelmassa on tarjolla kiinnostavaa tietoa, esimerkkejä ja näkökulmia niin kuntapäättäjille, järjestöjen ja vammaispalveluiden työntekijöille kuin työnantajille, jotka haluavat kehittää työyhteisönsä monimuotoisuutta.

Tapahtuman virallisena suojelijana toimii perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru. Kiurulta nähdään ensimmäisenä konferenssipäivänä 8.6. tervehdys osallistujille. Konferenssin ensimmäiset esiintyjät on julkistettu, ja he ovat vammaistutkimuksen apulaisprofessori Helsingin yliopistosta, Hisayo Katsui, filosofi Frank Martela, futuristi ja keksijä Perttu Pölönen ja Lassila&Tikanojan yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen.

Hisayo Katsui on vammaistutkimuksen apulaisprofessori Helsingin yliopistosta. Katsui puhuu vammaisten ihmisten työllisyydestä ihmisoikeuksien näkökulmasta. Vammaistutkimus pyrkii yhdenvertaisuuteen niin tutkimusprosessilla kuin tutkimustuloksilla. Katsui puhuu myös siitä, miten vammaisuus näkyy työllisyyden tilassa. Katsui esiintyy tiistaina 8.6. klo 12.

Frank Martela on filosofi, tietokirjailija ja tutkijatohtori, jonka aiheena konferenssissa on elämän merkityksellisyys. Sisäinen motivaatio, itseohjautuvuus, innostus ja niiden johtaminen ovat teemoja, joista Martela puhuu mielellään. Martela kertoo, että haluaa luoda uusia tapoja ajatella, jotka vahvistavat ihmisten kykyä elää hyvä elämä. Martela nähdään keskiviikkona 9.6. klo 10.

Torstaina 10.6. klo 10 esiintyy Perttu Pölönen aiheenaan tulevaisuuden työelämä. Pölönen on futuristi, keksijä, tietokirjailija, kolumnisti ja säveltäjä. Pölönen on keksinyt musiikinteorian opiskelua helpottavan Sävelkello-keksinnön, voittanut Euroopan suurimman nuorten tutkimuskilpailun, opiskellut tulevaisuuden teknologioita Piilaaksossa, perustanut koulutusalan yrityksen Myanmariin ja kirjoittanut myyntimenestyksiksi nousseita kirjoja.

Jorma Mikkonen puhuu konferenssissa monimuotoisesta työelämästä. Mikkonen työskentelee yhteiskuntasuhdejohtajana (SVP Public Affairs and Sustainability) Lassila & Tikanojalla. Mikkonen nähdään torstaina klo 13.00.

Näkökulmia kaikkialta Euroopasta

Rinnakkaisohjelmissa teemoina on muun muassa osuuskuntatyöskentely, tuetun työn työhönvalmennus, omien taitojen tunnistaminen ja hyödyntäminen, tukea tarvitsevan ihmisen työllistyminen, työ- ja päivätoiminnan kehittäminen, kansalais- ja yhdistystoiminta. Konferenssin monipuolinen ohjelma tarjoaa tietoa ja innostavia esimerkkejä Suomesta ja muualta maailmalta. Konferenssiin osallistujat voivat katsella puheenvuoroja myös jälkikäteen.

Europe in Action 2021 -konferenssi järjestetään Suomessa toista kertaa. Tapahtuman valmistelu on aloitettu jo viime vuoden puolella. ”On huippua olla mukana tekemässä Europe in Action 2021: SKILLS -konferenssia. Meillä on rakentumassa monipuolinen ja mielenkiintoinen konferenssiohjelma. Olen erityisen innostunut teemastamme Taidot. Tukiliitossa haluamme edistää ajattelua, että kaikilla meillä on taitoja, joita pitää päästä hyödyntämään. Kehitysvammainen ihminen voi olla aktiivinen toimija ja osallisena siellä, missä muutkin. Pääsemme myös tekemään historiaa järjestämällä ensimmäisen täysin virtuaalisen Europe in Action -konferenssin. Onneksi etäyhteydet ja teknologia mahdollistavat konferenssin järjestämisen koronapandemian keskelläkin, niin jokainen voi osallistua yhteiseen keskusteluun turvallisesti. Tehdään siis yhdessä historiaa ja kohdataan konferenssissa!”, sanoo työelämän asiantuntija ja tapahtuman järjestäjä Mari Hakola.

Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä. (Linkki aukeaa uuteen ikkunaan.)