Äänestä Vuoden vapaaehtoista 2021

01.10.2021

Kansalaisareena palkitsee Vuoden vapaaehtoisen. Ehdokaslistalla on tälläkin kertaa tuttuja, jotka tekevät vapaaehtoistyötä kehitysvammaisten ihmisten hyväksi.

Vuoden vapaaehtoinen 2021 yleisöäänestys on käynnissä 1.10. – 29.10.2021. Tutustu ehdokkaisiin sivulla
kansalaisareena.fi/vapaaehtoinen/vuoden-vapaaehtoinen-2021-ehdokkaat

Ehdokkaat on jaoteltu paikkakuntien mukaan. Äänestyslomake on sivulla (siirry sivulle):
Vuoden vapaaehtoinen 2021

Poimintoja Vuoden vapaaehtoinen -ehdokkaista

Nostimme ehdokaslistalta esiin tuttuja nimiä:

Pyry Haukkavaara, Helsinki
Pyry toimii Kehitysvammatuki 57 ry:n Vekkarin tuetussa vapaaehtoistoiminnassa vertaisvetäjänä. Pyry on innovatiivinen ja luova suunnannäyttäjä, joka edistää vapaaehtoistoiminnallaan tukea tarvitsevien henkilöiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia kokea taide-elämyksiä niin gallerioissa kuin arjen keskellä. Pyry on tuonut kuvataidetta ja julkisia taideteoksia tutuksi sekä verkossa että julkisessa kaupunkitilassa videoiden, verkkotapaamisten ja kerhotoiminnan välityksellä. Hän on ideoinut ja ohjannut kerhoa, joka yhdistää kaupunkitilaan tutustumista ja kaupunkiarkkitehtuurin kokemista historiallisena ja esteettisenä elämyksenä. Monen kehitysvammaisen ihmisen on edelleen vaikea liikkua kaupungilla ja tutustua taiteeseen omaehtoisesti. Pyry on tuonut valtavasti uusia kulttuurielämyksiä osallistujille.

Kaarina Lehto, Kauhajoki
Kaarina on tehnyt pyyteetöntä vapaaehtoistyötä kehitysvammaisten hyväksi vuosikymmeniä, 70-luvun alusta saakka. Hänellä itsellä ei ole kehitysvammaista lasta tai sukulaista, mutta hän tekee isolla sydämellä paljon töitä heidän hyvinvointinsa ja elämänlaatunsa eteen. Hän on toiminut Kauhajoen paikallisen yhdistyksen sihteerinä, ja toimii edelleen Pohojalaaset -99 Kehitysvammaisten Tukipiirin sihteerinä. Hän toimii myös Me itse (kehitysvammaisten ihmisten valtakunnallinen kansalaisjärjestö) taustahenkilönä.

Eeva-Liisa Luukkonen, Puumala
Eeva-Liisa Luukkonen on toiminut vapaaehtoistyössä lähes koko ikänsä. Aikuisiällä maa- ja kotitalousseurassa -70 luvulta lähtien. Lisäksi myöhemmin hän on toiminut kehitysvammaisten ja vanhusten päivätoiminnassa vapaaehtoisena virikeohjaajana vuosikymmeniä. Eläkeiässä vapaaehtoistyö on laajentunut seurakuntaan, Eläkeliiton yhdistys-, piiri- ja valtakunnantason toimintaan, kylätoimintaan, käsityöläisten yhdistystoimintaan, ja yleiseen yhteisen toiminnan organisointiin ja talkootyöhön. Positiivisena persoona ja ehtymättömän tarmokkaana hän on saanut mukaan aktivoitua uusia toimijoita ja virkistänyt yksinäisiä ihmisiä.

Eva Pukkila, Kotka
Evan sydäntä lähellä ovat kehitysvammaiset ihmiset. Hänelle itsellään on vaikeasti kehitysvammainen tytär ja Eva toimii taustatukena Kotkan Me Itse – ryhmälle eli kehitysvammaisten omalle toimintaryhmälle. Ryhmän tarkoitus on vaikuttaa positiivisesti kehitysvammaisten ihmisten asioiden hoitamisen kehittämiseen. Lisäksi yksi ryhmän tavoitteista on tehdä näkyvästi ihmisten keskuudessa tärkeää asennekasvatusta kehitysvammaisia ihmisiä kohtaan. Me Itse ry on valtakunnallinen kehitysvammaisten ihmisten oma yhdistys. Eva on tehnyt vapaaehtoistyötä kehitysvammaisten ihmisten hyväksi yhteensä noin 35 vuoden ajan niin valtakunnan kuin paikallistasollakin.

Vuoden vapaaehtoinen

Kansalaisareena palkitsee Vuoden vapaaehtoisen. Kampanjan tavoitteena on nostaa vapaaehtoistoiminnan arvostusta ja näkyvyyttä. Palkinnon saaja toimii seuraavan vuoden ajan vapaaehtoistoiminnan lähettiläänä. Lisätietoja Kansalaisareenan sivulla (siirry sivulle):
kansalaisareena.fi

Äänestyslomake on sivulla (siirry sivulle):
Vuoden vapaaehtoinen 2021