Eduskunta on antanut vastauksensa Ei myytävänä! -kansalaisaloitteeseen

06.03.2019

Vammaisten ihmisten ja heidän läheistensä huoli kuultiin ja työ kohti lakitasoista muutosta jatkuu. Vammaisjärjestöt kiittävät kaikkia aloitteen allekirjoittajia, nimien kerääjiä ja suojelijoita.

Eduskunta on antanut lopullisen vastauksensa Ei myytävänä! -kansalaisaloitteeseen täysistuntokäsittelyssä tiistaina 5.3.2019. Eduskunta katsoi, että aloitteeseen sisältyvä hankintalakia koskeva lakiehdotus ei ole toteutuskelpoinen. Eduskunta hyväksyi talousvaliokunnan mietintöön sisältyvät lausumaehdotukset, jotka velvoittavat tulevaa hallitusta toimiin.

Eduskunta tunnusti Ei myytävänä! -kansalaisaloitteen allekirjoittajien esiin tuomat ongelmat vammaisten henkilöiden elämänmittaisten, välttämättömien palveluiden kilpailutuksessa, ja niihin on suhtauduttu vakavasti. Jatkovalmistelu tapahtuu sosiaali- ja terveysministeriön asettamassa asiantuntijaryhmässä, johon Kansalaisaloitteen edustajat ja vammaisjärjestöt nimeävät edustajansa eduskunnan päätöksen mukaisesti.

“Vammaisjärjestöt haluavat kiittää kaikkia vammaisia henkilöitä ja perheitä, jotka ovat kertoneet tarinansa, sekä kaikkia kansalaisaloitteen allekirjoittajia ja suojelijoita. Järjestöt kiittävät myös sosiaali- ja terveysvaliokuntaa, talousvaliokuntaa ja kansanedustajia asian asiallisesta käsittelystä”, sanoo Kehitysvammaisten Palvelusäätiön Markku Virkamäki, kansalaisaloitteen ensimmäinen allekirjoittaja.

Kiitoksen ansaitsevat myös lausuntoihin sisältyvät lausumaehdotukset, jotka antavat mahdollisuuden laatia palveluiden järjestämistä koskeviin erityislakeihin lakitasoiset säädökset takaamaan vammaisten henkilöiden elämänmittaisten ja välttämättömien palveluiden kestävän järjestämisen ja niiden kilpailuttamisen lopettamisen.

”Edellytämme, että asiantuntijatyöryhmä pääsee aloittamaan työnsä nopeasti ja että Ei myytävänä! -kansalaisaloitteen tavoitteet ovat mukana myös tulevassa hallitusohjelmassa”, korostaa Tarja Parviainen, Vammaisfoorumi ry:n varapuheenjohtaja.

“Tukiyhdistysten aktiivinen työ kansalaisaloitteen edistämiseksi ei ole mennyt hukkaan, vaan eduskunta nyt on tunnistanut kilpailutusten ongelmat. Tukiliiton ja muiden järjestöjen vaikuttamistyö jatkuu”, sanoo Kehitysvammaisten Tukiliiton toiminnanjohtaja Risto Burman.

Talousvaliokunnan lausumaehdotukset

www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/TaVM_35+2018.aspx

1. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto nimittää asiantuntijaryhmän, jossa ovat mukana aloitteen tekijöiden ja vammaisjärjestöjen edustajat, arvioimaan ja valmistelemaan viipymättä tarvittavat säädösmuutokset, joiden avulla turvataan vammaisten henkilöiden osallisuus ja oikeussuojakeinot heitä koskevassa päätöksenteossa. Lisäksi asiantuntijaryhmän tulee selvittää sosiaali- ja terveyspalveluja ja hankintalainsäädäntöä sekä niihin liittyvää neuvontaa ja ohjeistusta koskevat muutostarpeet sosiaali- ja terveyspalvelujen, mukaan lukien Kansaneläkelaitoksen järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen, hankintojen kehittämiseksi. Tarvittavat säädösmuutokset on annettava eduskunnalle mahdollisimman pian.
  2. Eduskunta edellyttää, että vammaisten henkilöiden itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta vahvistetaan osana asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeutta koskevan lainsäädännön valmistelua.
  3. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto selvittää ja varmistaa vammaispalvelujen tarjoamisen edellytyksiin, kuten toimitiloja koskeviin vaatimuksiin, liittyvän lainsäädännön tarkoituksenmukaisuuden ja siihen liittyvän ratkaisu- ja valvontakäytännön yhtenäisyyden palvelujen käyttäjien yhdenvertaisuuden ja palveluntarjoajien tasavertaisten kilpailuedellytysten turvaamiseksi.

Vammaisfoorumi ry ja Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta
Lisätietoja: Kehitysvammaisten Tukiliiton toiminnanjohtaja Risto Burman