Educa 25.1.2019: tietoa soveltavan liikunnan kokemuksista kouluissa

21.01.2019

Valtakunnallinen Iloon yli esteiden -hanke ja sen yhteydessä järjestetyt tapahtumapäivät innostivat koululaisia ja koko koulun henkilökuntaa liikkumaan syksyllä 2018. Educa-messuilla 25.1.2019 Helsingin Messukeskuksessa voi kuulla paljon mielenkiintoa keränneistä ja eri puolilla Suomea järjestetyistä liikunnallisista tapahtumapäivistä, jotka toteutettiin kaikkien oppilaiden osallisuus ja esteettömyys huomioiden.

Valtakunnallinen Iloon yli esteiden –hanke ja sen yhteydessä järjestetyt tapahtumapäivät innostivat koululaisia ja koko koulun henkilökuntaa liikkumaan syksyllä 2018. Erityinen huomio kiinnitettiin liikunnan ja leikkien soveltamiseen esteettömäksi, kaikille koululaisille soveltuvaksi ja yhdessä toimimiseen osallistavaksi.

Metsäliikuntaa ja seikkailupäiviä

Educassa perjantaina 25.1. hankkeeseen osallistuneiden koulujen edustajat kertovat kokemuksiaan järjestämästään metsäliikunta- ja seikkailupäivästä ja omia vinkkejään liikunnan soveltamiseen ja sen toteuttamiseen.

– Tapahtumapäivät olivat kukin hyvin erilaisia ja päävastuu suunnittelusta ja toteutuksesta oli jokaisella koululla itsellään. Näin pyrittiin tukemaan soveltavan liikunnan juurtumista koulun arkeen. Siinä myös asenteilla on suuri merkitys, toteaa Henni Huttunen, joka työskentelee Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin järjestämässä kansallisessa hankkeessa. Hankkeeseen osallistui 29 yhteistyökoulua eri puolilta Suomea.

– Hankkeen tavoitteena on, että koululiikunta olisi myös tukea tarvitseville oppilaille soveltuvaa ja he pääsisivät yhdessä muiden kanssa liikkumaan. Kokemus soveltavan liikunnan lajeista esimerkiksi bocciasta ja maalipallosta on ollut menestyksekäs – ne sopivat kaikille.

Hanke tuottaa tapahtumapäivien pohjalta ideapankin, joka valmistuu alkuvuodesta 2019 ja on saatavilla Valterin ja Liikkuvan koulun sivustoilta.

Tervetuloa kuulemaan ja haastattelemaan esiintyjiä aiheesta Educan Taito-lavalle pe 25.1. klo 10.30 – 11.
Esiintymässä fysioterapeutti Henni Huttunen Valterista, erityisluokanopettaja/vararehtori Laila Voutilainen ja erityisluokanopettaja Minna Lintuniemi Jalavan koulusta (Lohja) ja luokanopettaja Terhi Poltinoja ja erityisluokanopettaja Hilma Sarkanen Hakalantalon koulusta (Hyvinkää). Lue lisää Educasta ja esityksistämme siellä!

LISÄTIEDOT JA HAASTATTELUT

Henni Huttunen, fysioterapeutti, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
henni.huttunen@valteri.fi

Minna Närhilä, viestinnän suunnittelija, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
minna.narhila@valteri.fi

Esteetön liikuntapäivä lisäsi osallisuutta ja kohtaamisia / Liikkuva koulu -sivusto

Zombihippa ja pallonryöstö ovat ihan hyviä lajeja koululiikuntaan / Länsi-Savo 16.10.2018

Iloon yli esteiden -hanke on Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin toteuttama. Sen rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö ja se on osa Liikkuva koulu -ohjelmaa. Yhteistyökumppanina toimii Jyväskylän yliopiston lisäksi Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry. Valtakunnallinen Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri tukee tuen tarpeessa olevien oppilaiden koulunkäyntiä sekä heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten osaamista. Toiminta perustuu moniammatilliseen yhteistyöhön ja innovatiivisiin toimintatapoihin. Valteri toimii Opetushallituksen alaisuudessa.

Lähde:
LEHDISTÖTIEDOTE