Digi haltuun asumispalveluissa

04.01.2018

Digi haltuun! -projektissa koulutetaan digikokemusoppaita kansalaisopistojen kursseille ja kirjastojen digineuvontapalveluihin.

Digi haltuun! -projektin tavoitteena on edistää asumispalveluja käyttävien pitkäaikaissairaiden ja vammaisten ihmisten sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien yhdenvertaisuutta digitalisoituvassa tietoyhteiskunnassa.
  • Osaatko käyttää Facebookia? Hallitsetko hyvin tabletin tai sähköpostin käytön? Osaatko tehdä videoita tai käsitellä kuvia? Osaatko jonkun muun digitaidon? Haluaisitko tukea muitakin onnistumaan näissä taidoissa?
  • Tarvitsemme sinut mukaan! Digikokemusoppaana sinä tuet vertaisiasi kansalaisopistojen ja kirjastojen erilaisilla digikursseilla.  Saat digikokemusoppaana tehdystä työstäsi myös palkan.
  • Ensimmäinen koulutus digikokemusoppaaksi alkaa helmikuussa.

Digi haltuun -projektissa asumispalveluita käyttäviä ihmisiä rohkaistaan ja opastetaan käyttämään julkisia digipalveluja sekä kehitetään kirjastojen, kansalaisopistojen ja muiden julkisten tahojen tarjoamia yleisiä koulutus- ja neuvontapalveluja kaikille soveltuviksi. Kehittämistyötä tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa ja heidän tarpeistaan lähtien.

Projektissa koulutetaan digikokemusoppaita kansalaisopistojen kursseille ja esimerkiksi kirjastojen digineuvontapalveluihin sekä arvioimaan kyseisten palvelujen saavutettavuutta. Digikokemusoppaalla on itsellään kokemusta jostain digipalvelujen käyttöön vaikuttavasta toimintarajoitteesta, hyvät digivalmiudet sekä vertaisena halu opastaa muita. Projektissa kehitetään ja kokeillaan erilaisia tapoja toteuttaa digikokemusoppaiden ja ammattilaisten välistä yhteistyötä julkisissa ohjaus- ja neuvontapalveluissa.

Aspa toteuttaa Digi haltuun -projektin yhteistyössä Kansalaisopistojen Liiton (KoLry), ADHD-liiton, A-Kiltojen Liiton, Epilepsialiiton, Mielenterveyden Keskusliiton, Kiipulasäätiön, Kuurojen liiton sekä Kehitysvammaliiton kanssa.

Sosiaali- ja terveysministeriö tukee projektin (2017 – 2020) toteuttamista Veikkauksen tuotoilla.

Digi haltuun! -projekti