Blogi: Uusia mahdollisuuksia yhdistyksille

04.06.2020

Verkkotoiminnan kehittämiseen kannattaa suhtautua avoimesti, sillä toteutustapoja on monia. Yksistään verkossa järjestettävän toiminnan lisäksi toimintaa voi toteuttaa monimuotoisesti.

Koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi suurin osa meistä on joutunut kohtaamaan jättimäisen digiloikan, aluekoordinaattori Nanna Nieminen kirjoittaa Tukiliiton blogissa. Hän pohtii, verkkotoiminnot voivat olla hyvä lisä yhdistysten toimintaan. Esimerkiksi verkossa kokoontuvan vertaistukiryhmän tapaamisiin voi olla matalampi kynnys osallistua.

Joidenkin toimintamuotojen vieminen verkkoon ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tapahtumia ei enää järjestettäisi tai että kaikki koulutukset olisi tarkoitus järjestää verkossa. Edelleen tarvitaan myös muuta toimintaa eikä sen merkitystä voi vähätellä. Verkkotoiminnan kehittämiseen kannattaa kuitenkin suhtautua avoimesti, sillä toteutustapoja on monia. Yksistään verkossa järjestettävän toiminnan lisäksi toimintaa voi toteuttaa monimuotoisesti. Esimerkiksi vertaistukiryhmä voi kokoontua välillä verkossa ja välillä kasvokkain, tai koulutus voi sisältää verkko-osion ja lisäksi paikan päällä kokoontumisen.

Vaihtoehtoja on monia ja uusia asioita kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan. Kannattaa olla armollinen itselleen ja hyväksyä se, että joskus oppiminen vie aikaa.

Tukiliitossa on karttunut hyvin kokemusta verkkotoiminnasta ja meiltä saa apua ja tukea verkossa järjestettävän toiminnan aloittamiseen. Kannattaa olla yhteyksissä myös muihin yhdistyksiin, jotka ovat jo kokeilleet verkkoryhmän perustamista. Tietokoneen ja netin lisäksi verkkotoiminnassa tarvitaankin siis pitkäjänteisyyttä, rohkeutta kokeilla uusia asioita sekä yhteistyötä.

Lue aluekoordinaattori Nanna Niemisen koko teksti blogistamme:
Verkkotoiminta avaa uusia mahdollisuuksia yhdistyksille

Tietokoneen ja netin lisäksi verkkotoiminnassa tarvitaan pitkäjänteisyyttä, rohkeutta kokeilla ja yhteistyötä. Jokaisen ei tarvitse keksiä pyörää yksin. #yhdistystoiminta #korona #digiloikka

Kuva Nanna Nieminen